Roger Talermo jatkaa Olympiakomitean puheenjohtajana

Olympiakomiteaa neljä vuotta johtanut Roger Talermo valittiin uudelle nelivuotiskaudelle ilman äänestystä. Talermo oli ainoa puheenjohtajaehdokas Suomen Olympiakomitean valtuuskunnan kokouksessa. Varapuheenjohtaja- ja hallitusvaaleissa oli enemmän kilpailua. Varapuheenjohtajiksi äänestettiin Antti Pihlakoski ja Pia Nybäck.

Äänestyksen kautta hallituspaikat saivat äänimääräjärjestyksessä Susanna Rahkamo (62), Jukka Rauhala (54), Tiina Kivisaari (39), Antti Peltoniemi (39), Jaakko Holkeri (36) ja Kimmo J. Lipponen (36). Hallitukseen kuuluvat myös Kansainvälisen Olympiakomitea suomalaisjäsenet Saku Koivu ja Peter Tallberg sekä urheilijajäsenet keihäänheittäjä Mikaela Ingberg ja jääkiekkoilija Emma Laaksonen. Puheenjohtajan ja hallituksen valitsivat valtuuskunnan jäsenet uuden olympiadin ensimmäisessä kokouksessaan. Valtuuskunnan jäsenet edustavat Olympiakomitean jäsenjärjestöjä.

Suomen Olympiakomitean hallitus olympiadilla 2009-2012:

Roger Talermo

Varapuheenjohtajat
Antti Pihlakoski (Suomen Urheiluliitto)
Pia Nybäck (Suomen Ampumaurheiluliitto)

Jäsenet

Mikaela Ingberg (Urheilijaedustaja)
Jaakko Holkeri (Suomen Hiihtoliitto)
Tiina Kivisaari (Suomen Uimaliitto)
Saku Koivu (KOK:n jäsen)
Emma Laaksonen (Urheilijaedustaja)
Kimmo J. Lipponen (Suomen Palloliitto)
Antti Peltoniemi (Suomen Golfliitto)
Susanna Rahkamo (Suomen Taitoluisteluliitto)
Jukka Rauhala (Suomen Painiliitto)
Peter Tallberg (KOK:n jäsen)

Ilman äänioikeutta hallituksen kokouksiin voivat osallistua valtuuskunnan puheenjohtaja Kalervo Kummola sekä valtuuskunnan varapuheenjohtajat Olli Puntila ja Sirpa Paatero, jotka valittiin yhdistyksen kokouksessa 29.10.

Ehdolla hallitukseen äänestyksessä olivat myös (äänimäärä suluissa) Kirsti Partanen (35), Sirpa Makkonen (29), Esko Heikkinen (25), Timo Kenakkala (23), Hannu Kottonen (22), Kurt Lönnqvist (17) ja Esko Aaltonen (14).

Suomen Olympiakomitean valtuuskunta hyväksyi kokouksessaan myös Suomen Olympiakomitean talousarvion ja toimintasuunnitelman vuodelle 2009. Talousarvio päätyy 6 359 000 euroon. Talousarvio tarkistetaan tarvittaessa valtuuskunnan kevätkokouksessa, kun opetusministeriön veikkausvoittovaroista jakama avustus ja yhteistyösopimusten tulot ovat tarkemmin tiedossa.

Suomen Olympiakomitea jakoi 12 ansiomerkkiä – Mäkelä Nummela sai ansioristin

Suomen Olympiakomitean ansiomerkkejä jaettiin valtuuskunnan kokouksen yhteydessä. Edellisen vuoden aikana ansioituneille jaettiin yksi ansioristi ja 11 ansiomitalia. Ansioristi myönnettiin olympiavoittaja Satu Mäkelä-Nummelalle. Muut Pekingissä mitaleja saavuttaneet urheilijat saivat ansiomitalit. Myös valmentajia ja tiedotusvälineiden edustajia palkittiin ansiomitaleilla. Ansiomerkkijärjestelmä luotiin vuonna 2007 Suomen Olympiakomitean 100-vuotisen historian kunniaksi. Ansiomerkkejä jaetaan kolmessa luokassa; suuri ansioristi, ansioristi ja ansiomitali. Ansiomerkkejä myönnetään sekä urheilullisista saavutuksista että pitkäaikaisesta toiminnasta olympialiikkeen parissa.

19.11.2008 myönnetyt ansiomerkit:

Ansioristi
Satu Mäkelä-Nummela

Ansiomitali
Hannele Hohtari
Henri Häkkinen
Kaj Kunnas
Leif Lampenius
Minna Nieminen
Tero Pitkämäki
Jari Porttila
Sanna Stén
Tapio Suominen
Richard White
Joakim Wilenius

100-vuotisjuhlan yhteydessä 2.12.2007 jaettiin yhteensä 495 ansiomerkkiä. Näistä 11 oli suuria ansioristejä, 132 ansioristejä ja 352 ansiomitaleja.