Paula Toroi vetää Nice-judoa Jukarassa 5.9. la klo 12:30-13:30

Kun kolminkertainen pm-mestari ja Suomen joukkueen monivuotinen naisten kapteeni Paula Toroi vuonna 2006 laittoi judoginsa naftaliiniin ja kiskaisi päälleen äitiysverkkarit, saattoi joku erehtyä luulemaan että taas poistui yksi hyvä nicejudoka lastenhoitohommiin, ja mahtaakohan Paulaa enää tatamilla nähdäkkään.

Toisin kuitenkin kävi. Paula palasi tatamille hämmästyttävän pikaisesti esikoinen Leo kainalossa, ja lanseerasi aivan uuden budolajin; mammajudon, jossa äidit ja vauvat voivat treenata judonomaisesti yhdessä. Paula veti mammajudoa vuoden verran ja sitten oli Leon kasvaessa vuorossa taaperojudo 1-3 vuotiaille, joka tälläkin hetkellä pyörii Paulan vetämänä Tikkurilan Judokoiden Hakunilan salilla lauantaisin.

Äidiksi tuleminen on tuonut Paulalle muutenkin uutta näkökulmaa judoharjoitteluun. Enää ei pelkästään kilpajudo ole tärkeää, vaan judo kuntoilumuotona ja elämäntapana. ”Judo on erittäin hyvä kuntoilumuoto ja siinä saa helposti jumpattua koko kroppaa samalla kertaa. Lisäksi muut ajatukset ja murheet unohtuvat, kun keskittyy judon tekemiseen. Naisten judoharrastuksen ei tarvitse loppua kilpauran tai äitiyden jälkeen”, Paula kertoo ajatuksistaan.

Tällä hetkellä Paula on äitiyslomalla Merin, 7 kk synnyttyä. Esikoinen Leo puolestaan on jo 2,5v. Paula ei kuitenkaan ole lepäillyt laakereillaan, vaan lastenhoidon ja judon lisäksi supermamma ja filosofianmaisteri väittelee tohtoriksi tänä syksynä.

Paulan nice-judoharjoituksissa tutkitaan, kuinka naisjudo eroaa miesjudosta. Mm. naisvartalon painopiste ei löydy samasta paikasta kuin miehillä, ja tämä on luonnollisesti huomioitava judotekniikoissa. Ja hikihän kaikille daameille on tietenkin tarkoitus Paulan treeneissä tulla!

Tervetuloa Jukaraan treenaamaan Paulan johdolla Nice-judoa!

Ilmoittaudu nimenhuuto.comin postituslistalle, niin saat säännöllisiä tiedotteita Nice-judotreeneistä ja muistakin Nice-judoasioista: http://jukarannaistenlauantai.nimenhuuto.com/.

Nice-judon edistäminen kuuluu Judon Tuki ry:n vuosisuunnitelmaan

Muidenkin seurojen NICE-toiminnasta olisimme kiinnostuneita; jos sinulla on kokemusta naisten omista judotreeneistä, osallistujana tai vetäjänä, niin kuulisimme mielellämme ajatuksiasi NICE-judoasiasta.

Yhteyshenkilöt kaikissa NICE-judoasioissa:

Maija Pensala-Kärki, Judon Tuki ry (maija.pensalakarki@gmail.com)

Pirkko Puranen, Judon Tuki ry (pirkko.puranen@nam.fi)

Eila Enden, Vantaan Jukara ry (p 050-5914697 eila.enden@jukara.fi)

Erika Markkanen, Vantaan Jukara ry (erika.markkanen@gmail.com)