Paula Toroi väitteli tohtoriksi

Tikkurilan Judokoiden 1 dan judoka, naisten maajoukkueen ex-kapteeni Paula Toroi (o.s. Pöyry) väitteli tohtoriksi Helsingin yliopistossa fysiikasta marraskuun puolivälissä.

Paulan väitöskirjan otsikko on suomeksi Potilaan säteilyaltistuksen monitorointi ja säteilylaadut kaksiulotteisessa digitaalisessa röntgenkuvantamisessa. Paula on töissä Säteilyturvakeskuksessa tutkijana. Kyseinen väitöskirja on syntynyt viidestä erillistä tutkimuksesta röntegenkuvantamisessa. Tutkimukset on julkaistu alan merkittävissä ulkomaisissa tiedejulkaisuissa. Väitöskirjaan liittyvissä töissä esitettiin menetelmiä, joilla potilaalle röntgenkuvauksesta aiheutuneen säteilyaltistuksen/annoksen mittauksen tarkkuutta voidaan parantaa ja kansainvälisten suositusten mukainen tarkkuustaso voidaan saavuttaa. Digitaalisessa kuvauksessa filmin ylivalottumista ei tapahdu ja liian suuret annokset saattavat jäädä huomaamatta. Sen vuoksi säteilyaltistuksen tosiaikainen mittaaminen (monitorointi) on tärkeää.

Opponentti, dosentti Aaro Kiuru totesi tutkimuksen olevan terveydenhuollolle merkittävä sekä väittelijän hallitsevan hyvin tieteenalansa sekä pystyvän luomaan uutta tieteellistä tietoa. Paulan väitöskirjaan voi tutustua tarkemmin täällä.

Paula Toroi on Tikkurilan Judokoiden aktiivijäsen edelleen. Paula otteli aktiivikilpailuaikaoinaan sarjassa – 63 kg sekä – 70 kg. Hänen parhaimpiin saavutuksiinsa lukeutuvat World Cup pronssi, Kanadan avointen mestaruus, useita PM – mestaruuksia sekä lukuisia mitaleita SM – kisoista. Paula toimi myös pitkään naisten maajoukkueen kapteenina. Kilpauran päätyttyä Paula loi Tikkurilan Judokoihin mammajudon poikansa Leon kanssa. Nyt mukana häärii myös tytär Meri. Touhukkaana judokana Paula on siirtymässä myös valmennuksen uralle valmennettavanaan Päivi Tolppanen.

Judoliitto onnittelee Paula Toroita hienosta tohtorin arvosta.