Kun Pascal Tayot kysyi että ketkä sitoutuvat yhteiseen suunnitelmaan, kaikkien osallistujien kädet nousivat ylös.

Pascal Tayot kertoi valmennuksen suunnitelmista

Kesäkuussa aloittaneen uuden päävalmentajan tärkein sanoma kaikille on selvä: We have to work together! Meidän täytyy tehdä töitä ja harjoitella yhdessä.

Tayot esitteli valmennussuunnitelmansa avoimessa tilaisuudessa Tampereella pidetyn Euroopan cupin yhteydessä. Kuuntelemassa oli nelisenkymmentä valmentajaa ja muuta judovaikuttajaa.

Aikuisten ja alle 21-vuotiaiden maajoukkueidevalmennus perustuu yhdessä harjoitteluun sekä alue- että liittotasolla. Viikko-ohjelma rakennetaan seura-, alue- ja liittovalmennuksen yhteistyönä.

Viikottain pääkaupunkiseudulla, Lahdessa ja Tampereella järjestetään kahdet yhteiset kilpailijoiden iltaharjoitukset. Maajoukkueiden Suomessa ollessa viikonloppuun sijoitetaan yhteiset liittotason harjoitukset, joihin tullaan kaikilta alueilta. Harjoittelun viikko-ohjelmia yhtenäistetään muutenkin Tampereella, Lahdessa ja pääkaupunkiseudulla. Urheiluakatemioiden aamuharjoituksilla, yhteisillä alueellisilla harjoituksilla ja liiton harjoituksilla harjoittelun määrä ja laatu pyritään saamaan riittävälle tasolle.

Nykyään kansainvälinen kilpailukalenteri on täynnä ympäri vuoden, ja valmennuksen on muututtava sen mukaan. Harjoitteluun pyritään saamaan lisää aikaa jakamalla vuosi viiteen tai kuuteen kilpailujaksoon, joiden välissä on aina 9 tai 12 viikon harjoituskausi.

Kilpailujaksot ovat kaikille samat, mutta ykkös- ja kakkosmaajoukkueille on tarjolla eri turnaukset samanaikaisilla jaksoilla. Tässä ideana on se, että kilpailijat pääsevät ottelemaan oman tasonsa mukaisisssa turnauksissa. Kilpailija saa jaksosta valita, mihin turnauksiin jakson sisällä osallistuu.

Kun edellinen kilpailujakso päättyy, tulee kilpailijan ilmoittaa liittoon ne seuraavan kilpailujakson turnaukset, joihin aikoo osallistua. Kun tämä tehdään ajoissa, säästetään kustannuksissa, esimerkiksi lentolippujen hinnoissa. Maajoukkueurheilijan tulee osallistua turnaukseen jokaisella kilpailujaksolla, jotta turnauksia on riittävästi säännöllisin väliajoin läpi vuoden.

Perusvaatimuksena maajoukkueeseen kuulumiselle on se, että urheilija turnauksiin osallistumisen lisäksi osallistuu oman alueen ja liiton yhteisiin harjoituksiin sekä harjoitusleireille.
Kilpailujaksojen väliin jäävä 9 tai 12 viikon harjoittelujakso on suunniteltu niin, että kilpailujaksolla ollaan optimaalisessa vaiheessa kaikkien ominaisuuksien suhteen. Harjoittelujakso alkaa aerobisen kestävyyden ja voiman teemalla. Sitä seuraa anaerobinen harjoittelukausi. Viimeisenä ennen uutta kilpailujaksoa harjoittelun teemana on nopeus.

Kun kaikki noudattavat samaa jaksotusta, palvelevat yhteiset harjoitukset ja leirit jokaista maajoukkuejudokaa optimaalisesti. Aikuiset ja alle 21-vuotiaat nuoret jatkavat yhteisellä leirityksellä. Harjoitusleirit lyhenevät kolmipäiväisiksi. Perjantaista sunnuntaihin harjoitellaan entistä tehokkaammin.Lue lisää Pascal Tayotin ajatuksia tuoreesta Judolehdestä 3/2013.

Valmennuksen suunnitelma (Pascal Tayotin 21.9.2013 pitämä esitys) löytyy valmennuksen ajankohtaisista uutisista klikkaamalla tästä.