Onnea Judoliitto - 20 vuotta sovellettua judoa

Sovelletun judon 20-vuotista toimintaa juhlittiin viikonloppuna Kuopiossa leirin, kisojen ja koulutuksen merkeissä. Yksi leirin kohokohdista oli lauantai-illan 20v-juhlaharjoitus, jonka veti Suomen Sovelletun judon äiti, Marita Kokkonen (4.dan) yhdessä sovelletun judon edustusjoukkueen päävalmentajan Päivi Ronkasen (1.dan) kanssa. Juhlaharjoituksissa väkeä oli kahden tatamin täydeltä; sovellettu judo, kilpailijat, juniorit ja kuntoilijat. Kaikki yhdessä – ja hauskaa oli kaikilla!

Tapahtuma keräsi yhteen 55 judon harrastajaa ympäri Suomen. Juhlaleirin kanssa samalla järjestettiin myös syksyn ensimmäinen Itä-Suomen alueleiri. Kaiken kaikkiaan tatamilla mylläsi viikonloppuna reilusti toistasataa judokaa.

Sovelletun judon toiminta Suomessa käynnistyi Pieksämäellä 1989. Reino Fagerlund, Judoliiton ex-valmennuspäällikkö halusi testata judon soveltuvuutta kehitysvammaisten harrastuksena. Hän puhui mukaan silloin Pieksämäellä asuneen Marita Kokkosen. Siitä toiminta käynnistyi. Nykyisin lähes kaikilla erityistä tukea tarvitsevilla henkilöillä on mahdollisuus harrastaa judoa paikallisessa seurassa. Toimintaa tarjoaa 23 eri judoseuraa ympäri Suomea. Harrastajia näissä ryhmissä on yhteensä noin 300. Muutamilla paikkakunnilla on useita eri ryhmiä ja joissakin seuroissa erityistukea tarvitsevia harrastajia on integroituina ikänsä mukaisiin ryhmiin. Sovelletun judon toiminta on sekä kansallisesti että kansainvälisesti vahvasti verkottunutta. Suomessa järjestetään sovelletun judon leirejä vähintään kaksi vuodessa. Lisäksi Suomen joukkue osallistuu vuosittain ulkomaisiin sovelletun judon kilpailu- ja leiritapahtumiin.

Katso lisää kuvia osoitteesta http://www.judoseurasakura.net/Albums/Kausi%202009-2010/album/index.html

Sovelletun judon 20 - vuotisjuhlakilpailujen tulokset löydät täältä www.judoseurasakura.net