Kuva: Sami Erjansalo

OKM:n seuratoiminnan kehittämistuen haku on avoinna 18.12. asti

Seuratoiminnan kehittämistuen haku vuodelle 2021 on avattu urheiluseuroille. Tuen päätavoitteena on tukea lasten ja nuorten harrastustoimintaa sekä edistää organisoidun liikunnan monipuolisuutta Suomessa. Vuoden 2021 seuratoiminnan kehittämistuen haku avautui Suomisportissa tänään. Hakuaika päättyy 18.12.2020 klo 16:15.

Seuratuen tavoitteena on edistää matalan harrastuskynnyksen toimintaa lasten ja nuorten liikunnassa, kokeilla innovatiivisia toimintamalleja, lisätä toimintaan monipuolisuutta esimerkiksi uusien lajien kautta tai kehittää lajitoiminnan sisällä harrastustoimintaa. Seuratuen avulla voidaan myös vahvistaa toiminnan laatua ja yhteisöllisyyttä, sekä tukea vapaaehtoistyötä.

Seuratoiminnan kehittämistukea on hankkeelle haettavissa 2 500 eurosta aina 25 000 euroon.

Seuran hankkeet voivat pituudeltaan olla joko 1- tai 2-vuotisia. Mikäli seuran hankkeen kesto on kaksi vuotta, haetaan nyt tukea ensimmäiselle vuodelle. Avustuksen tulee olla aina osa hankkeen kokonaisrahoitusta – avustus ei siis voi kattaa kaikkia kuluja. Omarahoituksen osuus tulee olla 25 %.

Mikäli seura on jo saanut tukea ensimmäiselle hankevuodelle, tulee nyt tehdä toisen hankevuoden hakemus hakujärjestelmässä.

Hakemuksessa kysytään tavoitteita ja toimenpiteitä, jotka on kuvattava selkeästi. Hankkeen alatavoitteiden toimenpiteet kuvataan myös. Vuonna 2021 seuratukea jaetaan myös vähävaraisten perheiden lasten ja nuorten liikuntaharrastamisen tukemiseen.

Aloita hakemuksen valmistelu saman tien

Mikäli seura on päättänyt hakea seuratukea, kannattaa hakemuksen tekeminen aloittaa jo nyt. Hakuohjeet löytyvät seuratuen ohjesivulta, OKM:n sivuilta.

Lue hakuohjeet huolella. Hankkeet, joissa toteutuu seuratuen tavoitteet ja alatavoitteita, saavat varmemmin tukea. Lue myös sivun alalaidan tiedosto Seuratuki-info 2021.

Seuratukipalvelussa ei lue kaikkia hakuohjeita. Hakemuksen täyttövaiheessa kannattaa palata uudelleen hakuohjeisiin, jotta kaikki oleelliset asiat tulee mainittua hakemuksessa.

Hankkeelta edellytetään, että seuran johto on sitoutunut siihen eli päätös seuratoiminnan kehittämisestä on tehty johtokunnan tai hallituksen kokouksessa. Hankkeella tulee olla vastuuhenkilö, selkeä toimintasuunnitelma (toteutuksen organisointi), sekä mitattavat, selkeät ja realistiset tavoitteet. Myös kehitettävän toiminnan vakiinnuttaminen tulee esittää (toimenpiteet).

Hakemus tehdään Suomisportin tukihakupalvelussa tukihaku.suomisport.fi. Katso ohjevideo käyttöoikeuksien hakemisesta, mikäli seuralla ei ole tunnuksia tukihakupalveluun.

Hakemuksen lähettäminen edellyttää seuralta ajantasaista yhdistysrekisteriotetta ja vahvaa sähköistä tunnistusta. (Yhdistysrekisteriotteen tilaussivu) Tunnistautumisen voi tehdä vain seuran nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö. Tunnistautuminen tapahtuu Nets-tunnistuspalvelussa henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Opetus- ja kulttuuriministeriön sivut, hakuohje

Olympiakomitean uutinen Seuratukihausta (13.11.2020)

Lisätietoa seuratuen hakemukseen liittyvistä asioista saat oman lajiliittosi tai liikunnan aluejärjestön seurakehittäjältä.
Liikunnan aluejärjestöjen seurakehittäjät

Hakemusten sparraus Judoliitossa: Koulutus- ja nuorisopäällikön sijainen Katri Lilja, p. 045 134 9466, katri.lilja(a)judoliitto.fi

Ladattavat tiedostot: