Martti Puumalaiselle hopeaa EYOF:ssa

Mikkelin Judoseuran Martti Puumalaisen voitti hienosti hopeaa Hollannin Utrechtissa käytävissä Euroopan nuorten olympiafestivaaleilla. Puumalainen otteli sarjassa -90 kg ja voitti kolme ottelua ja hävisi vain sarjan voittajalle.

Mikkelin Judoa edustava Puumalainen pääsi arvonnassa suoran toiselle kierrokselle ja voitti Azerbaidzanin Musa Shakaraliyevin varoituksilla. Kolmannella kierroksella vastaan asettui Slovenian Rok Polajzer, jonka Puumalainen kukisti ipponillla. Välierässä Puumalainen voitti Ison-Britannian John Jayne Jr:n varoituksilla ja eteni loppuotteluun Venäjän Sultan Abdullajevia vastaan.

Puumalainen taisteli loppuottelussa hienosti ja johti sitä waza-arilla. Ottelu ratkesi, kun Puumalainen lähti hakemaan eteenpäinheittoa, mutta jäi itse alle suoraan sidontatilanteeseen. Venäläinen Abdullajev voitti EYOF-kultaa ipponilla.

- Olen tietysti pettynyt, koska johdin ottelua. Tavoitteeni oli saavuttaa täältä pistesija, mutta tiesin kyllä että mitaleillekin on mahdollisuuksia, toteaa Puumalainen.

- Toisaalta pystyin tänään ottelemaan urani parhaat ottelut. Nämä kisat olivat EM-kisojen ohella kauden päätavoitteeni ja nyt sain vahvistuksen sille, että voin voittaa kenet tahansa Euroopassa, uskoo Puumalainen.

- Martti teki tämän tunteella, hän jätti kaiken itsestään tatamille. Hienoa, että Martti otteli rohkeasti, harmi vain että kulta ratkesi yhteen virheeseen, kertoo tyytyväinen valmentaja Manne Isoranta.

- Nämä kisat olivat meille huikea menestys, Martin hopea ja Oskar Tvaurin pronssi ovat valtavan iso juttu pienelle lajillemme. Nämä ovat koko joukkueemme saavutuksia, tiivistää Isoranta kisojen annin.

Kuvat ja teksti Suomen olympiakomitea