Kuvassa Luukas Saha U23 EM-kilpailuissa marraskuussa 2020. Kuva: EJU Media.

Luukas Sahalle otteluvoitto Tashkentin Grand Slamissa

Luukas Saha hankki arvokkaan otteluvoiton Tashkentissa alkaneessa Grand Slam -turnauksessa. Toinen ottelu toi kuitenkin tappion ja näin sijoitukseksi tuli jaettu 16. sija.

Luukas Saha sai avausotteluunsa vastaansa Azerbaitsanin Orkhan Safarovin, jonka sijoitus maailman rankinglistalla ennen Tashkentin turnausta on 19. sija. Safarov hyökkäsi vaarallisen näköisesti ulkopuolisella jalkakoukullaan useita kertoja. Kun ottelua oli käyty puolitoista minuuttia, Saha sai passiivisuusvaroituksen ja toisen samanlaisen, kun ottelua oli jäljellä vajaa minuutti. Kun ottelua oli jäljellä vajaa puoliminuuttia Safarov hyökkäsi pehmeänoloisesti osotogari -jalkaheitollaan ja kun Sahalla oli tilanteessa hyvä ote, hän pääsi kuittaamaan tilanteesta omalla osotogarillaan näyttään ipponin arvoisen suorituksen.

Toiseen otteluun Sahan vastustajaksi tuli Venäjän Aram Grigoryan maailman rankingin 22. sijalta. Ottelu oli tasaista otetaistelua. Kun ottelua oli käyty vajaa minuutti Grigoryan onnistui työntämään Sahaa rajalla ulos niin, että Sahalle annettii varoitus. Sama toistui, kun ottelu oli edennyt hieman puolenvälin yli. Kun ottelua oli jäljellä reilu minuutti, Grigoryan hyökkäsi sodetsurikomigoshi -heitollaan. Saha yritti kääntää tilanteen vastaliikkeekseen, mutta jäi tilanteessa alle ja Grigoryan sai ippon -suorituksen. Näin Sahan turnaus päättyi jaettuun 16. sijaan.

Martti Puumalainen ottelee Tashkentin Grand Slamissa sunnuntaina 7.3.2021. Turnausta voi seurata Kansainvälisen Judoliiton verkkopalvelun kautta osoitteessa ijf.org