Lasten ja nuorten urheiluvalmennuksen perusteet –kirja julkaistu

Liian aikainen erikoistuminen omaan lajiharjoitteluun voi johtaa elinjärjestelmien yksipuoliseen kuormittumiseen. Tämä taas voi myöhemmin rajoittaa lajissa kehittymistä tai pahimmillaan aiheuttaa erilaisia rasitustiloja.

-Monipuolinen harjoittelu tulisi nostaa kunniaan ja monipuolisuus pitäisi mieltää nimenomaan fyysisten ominaisuuksien monipuolisena kehittämisenä. Niin nopeutta, aineenvaihduntaa kuin lihaskuntoa ja voimaa pitäisi kehittää monipuolisesti, muistuttaa Lasten ja nuorten urheiluvalmennuksen perusteet –kirjan päätoimittaja, valmentaja ja urheilulääkäri Harri Hakkarainen.

Hän uskoo, että suomalaisen urheilumenestyksen tulevaisuus riippuu siitä, kuinka nyt urheilun parissa olevat lapset liikkuvat omaehtoisesti sekä siitä, kuinka lapset ja nuoret harjoittelevat urheiluseuroissa. Siksi suomalaisen valmennusjärjestelmän suurimmat panostukset tulisi asettaa niille asioille, joilla vaikutetaan lasten- ja nuorten ohjaajien ja valmentajien valmentamiskäsitykseen.

Useat valmennuksen kehittäjät ovat tulleet siihen johtopäätökseen, että suomalainen valmennusjärjestelmä vuotaa eniten 10-16 –vuotiaiden valmentautumisessa. Oman lisänsä soppaan tuo totuus siitä, että omaehtoisen liikunnan sekä harjoittelun sisällä tapahtuvan liikunnan määrät ovat huolestuttavan suuressa laskussa. Tämä kävi selville Nuori Suomi ry:n, Suomen Olympiakomitean ja Suomen Valmentajat ry:n toteuttamasta ”Urheilevien lasten fyysis-motorinen harjoittelu” –selvitysprojektista, jonka tarkoituksena oli selvittää liikkumisen kokonaistuntimäärää ja sen sisältöä. Selvityksessä oli mukana lähes 3.000 nuorta 14 eri urheilumuodosta. Selvitys tehtiin urheilijoiden omien harjoituspäiväkirjamerkintöjen avulla.

Lasten ja nuorten urheiluvalmennuksen perusteet –kirjan on kustantanut VK-Kustannus Oy. Lisätietoja kirjasta kustantajan kotisivuilta osoitteessa www.vk-kustannus.com