Koronarajoitukset ja -suositukset judossa

Suosistukset päivitetty 4.9.2020

Perustelut

Judoliiton hallitus on käsitellyt säännöllisesti kokouksissaan judoharjoitteluun liittyviä suosituksia ja ollut myös yhteydessä Painiliittoon sekä muihin kamppailuliittoihin.

Judossa ja kaikissa kontaktilajeissa on kohdattaessa noudatettava erityistä varovaisuutta ja huolellisuutta. Judoliitto pitäytyy edellisessä ohjeistuksessa, tarkentaen matkustamiseen liittyviä vastuita.

Harjoitusryhmän koko tulee pitää mahdollisimman pienenä ja itse harjoitteluun sopivana, ei kuitenkaan yli 50 henkeä samassa harjoituksessa.

Riskiryhmiin kuuluvien tulee edelleen pidättäytyä lajiharjoittelusta.

Karanteenissa olevien ei tule missään tapauksessa osallistua ryhmäharjoitteluun (THL:n ohjeiden mukaisesti).

Ryhmäharjoitteluun voi osallistua ainoastaan terveenä. Henkilö, joilla on oireita tai judokat, joiden lähipiirissä on oireisia, tulee edelleen pidättäytyä ryhmäharjoittelusta. Oireettoman, tartunnalle altistuneen judokan tulee samoin pidättäytyä ryhmäharjoittelusta.

Kaikki ryhmäharjoittelun osallistuvien tulee itse huolehtia hyvästä käsihygieniasta ja noudattaa edelleen myös muita THL:n ohjeistuksia pandemian torjumiseksi.

Lajiharjoitteluun osallistuvien tulee harjoitustoiminnan ulkopuolella edelleen välttää suuria ihmismassoja sekä paikkoja, joissa suositeltujen etäisyyksien noudattaminen ei ole mahdollista.

Kontaktiharjoitteluun osallistuvien tulee huomioida vastuunsa kanssaurheilijoista ja lähipiiristään minimoimalla kontaktit muihin ihmisiin.

Kaikkeen lajiharjoitteluun osallistuminen on vapaaehtoista ja tapahtuu omalla vastuulla, mukaan lukien maajoukkueleiritys. Ketään ei siis velvoiteta osallistumaan esim. liittojohtoiseen leiritykseen.

Suosituksiin lisätty 25.8.2020

HUOM! Ulkomaille/-mailta matkustavien ohjeistus:

Jos saavut Suomeen maasta, josta ei ole maahantulon rajoituksia, sinun ei tarvitse jäädä omaehtoiseen karanteeniin (Katso kohta: Maat, joista voi matkustaa Suomeen ja joihin Suomesta voi matkustaa).

Jos saavut Suomeen maasta, joiden kohdalla matkustusrajoitukset jatkuvat, sinun suositellaan olevan 14 vuorokauden ajan Suomeen saapumisen jälkeen omaehtoisessa karanteenissa.

Huomioi että omaehtoinen karanteeni on suositeltava silloinkin, kun paluumatkasi Suomeen kulkee sellaisen matalamman riskin maan kautta, jota matkustusrajoitukset eivät koske (Katso kohta: Rajavalvonta ja matkustusrajoitukset ovat voimassa muiden maiden kohdalla).

Kasvomaskin käyttöä suositellaan riskialueelta Suomeen saapuville matkustajille heidän siirtyessä maahantulopisteeltä karanteeniin tai jos heillä on karanteenin aikana välttämätön syy liikkua kodin ulkopuolella.

Huomaa, että omaehtoisen karanteenin suositus on voimassa, vaikka olisit käynyt koronatestissä ja saanut negatiivisen tuloksen. Näin siksi, että testitulos kertoo tilanteesta testaushetkellä. Negatiivinen testitulos ei sulje pois sitä, että testin ottamisen jälkeen saat tartunnan tai että tartunta on itämässä. Jokaisella Suomessa asuvalla tai vierailevalla on yhteisvastuu siitä, että COVID-19 -epidemia ei kiihdy hallitsemattomasti.

Judoliitto tulee jatkossakin noudattamaan tarkasti viranomaisten ohjeita. Pyydämme seuraamaan tarkasti uusia ohjeistuksia ja noudattamaan niitä. Judoliitto seuraa tilannetta tarkasti ja päivittää ohjeistusta tarvittaessa.

Suosituksiin lisätty 4.9.2020

Koronavilkku -sovellus

Judoliitto suosittelee kaikille judokoille ja heidän taustajoukoilleen THL:n Koronavilkku -sovelluksen asentamista puhelimeen. Harjoitusten aikana puhelin on hyvä pitää treenikassissa (äänettömänä) ja treenikassit sijoittaa salin laidalla lähelle toisiaan. Koronavilkku -sovellus on ladattavissa Google Play ja AppStore -sovelluskaupoista veloituksetta.