Kokoustiedote kevätkokouksesta ja hallituksen kesäkokouksesta

Judoliiton kevätkokous ja hallituksen kesäkokous pidettiin Helsingissä 5. ja 6. kesäkuuta.

Liiton hallitus työsti kokouksessa toimenpiteitä, joilla Judoliitto voisi parhaiten tukea jäsenseurojaan koronan aiheuttaman poikkeustilanteen osoittaessa laantumisen merkkejä ja syksyn uusien harrastajien hankinnan lähestyessä.

Hallitus päätti, että liiton taholta ollaan puhelinyhteydessä jäsenseuroihin vielä alkukesän ja kesän aikana, jotta saadaan parempaa kuvaa tilanteesta ja toisaalta pystytään tarjoamaan myös liiton erilaisia apuja seuralle toiminnan käynnistämiseksi ja virkistämiseksi koronan jäljiltä. Tämä yhteydenottokierros tulee liiton jo muutoinkin toteuttamien seuraverkoston ja valmentajien verkostojen yhteydenpidon lisäksi, jotta varmistetaan mahdollisimman kattava kontaktipinta jäsenseuroihin.

Hallitus päätti myös terävöittää liiton olemassa olevien judon harrastajahankintaan käytettävien materiaalien esille panoa ja saatavuutta liitosta. Lisäksi joitakin uusiakin materiaaleja tuotetaan kesän aikana.

Hallituksen seurojen suuntaan tekemistä tukipäätöksistä merkittävin oli päätös tarjota seuroille haettavaksi taloudellista tukea jäsenhankintaan ja markkinointia vauhdittamaan. Tästä tuesta informoidaan seuroja liiton viestintäkanavissa jo ennen juhannusta. Haku tapahtuu kesän aikana.

Hallitus hyväksyi vyökoekomission päivityksen graduointisääntöihin astuvaksi voimaan syyskuun alusta. Ennen sääntöjen voimaan astumista liiton hallitus valmistelee vielä päivityksen Judoliiton vyökoejärjestelmä sääntöihin. Päivitetyt graduointisäännöt julkaistaan vyökoekomission sivuilla.

Hallitus kuuli myös toiminnanjohtajan talouskatsauksen, jonka perusteella kevään aikaiset poikkeusolot ovat vähentäneet Judoliiton tuloja ja myös menoja siten, että toukokuun lopussa liiton tuloslaskelman tulos näyttää jopa hieman paremmalta kuin vuotta aikaisemmin toukokuun lopussa. Hallitus tiedostaa, että taloudenkin kannalta poikkeusolojen aiheuttamat suurimmat riskit ajoittuvat syyskauteen jäsenmaksukauden alkaessa.

Kevätliittokokous järjestettiin poikkeuslainsäädännön antaman mahdollisuuden mukaan Judoliiton sääntöjen määräämän määräajan ulkopuolella 6.6. Lisäksi poikkeuslainsäädäntö mahdollisti etäosallistumisen kokoukseen ja sitä mahdollisuutta hyödynsikin viisi seuraa. Kaikkiaan kokouksessa oli mukana yhdeksän seuraa.

Kevätkokous hyväksyi toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen vuodelta 2019. Tilinpäätöksessä Judoliiton toimintakulut ovat 1.038.986,89 euroa ja tulot 1.025.983,67. Tilinpäätöksen tulos on -13.003,22. Tilikauden päättyessä liiton taseen oma pääoma on +144.193,65.

Kevätkokouksen materiaalit ovat saatavilla kokouksen omalta sivulta.