Kilpailukausi käynnistyy 30. elokuuta Samurai Cupilla

Turun Judoseuran jouduttua luopumaan Samurai Cup 2 -kilpailuiden järjestämisestä, asetettiin kisat uudestaan hakuun. Kilpailuita haki kolme järjestäjää, joista järjestäjäksi valittiin Orimattilan Judoseura. Päätös tehtiin kilpailu- ja sääntövaliokunnan kokouksessa 27.7.2020.

Nyt tehtyyn valintaan vaikuttivat kisajärjestäjän selkeä suunnitelma ja vahva kokemus. Tapahtumassa tehtäviä ja opittavia koronapandemiaan liittyviä toimenpiteitä tullaan käyttämään suoraan syksyn SM-kilpailuissa. Tavoitteena on siis turvata SM-kisatapahtuma. Valiokunnan asettama virallinen valvoja sekä valiokunta itsessään on aktiivisessa roolissa tukemassa kisajärjestäjää. Mahdollisista muutoksista ja poikkeamista (turvallisuus) kilpailumääräyksistä kisajärjestäjä tiedottaa erikseen.

Valiokunta esittää Judoliiton hallitukselle, että 2020 SM-kilpailuiden joukkuekilpailu olisi viimeinen tässä muodossa ja 2021 kisa oteltaisiin kansainvälisen käytännön mukaisesti Mixed-Team joukkueina. Päätös pyritään saamaan elokuun aikana.

Muut kilpailumääräyksiin tehtävät esitykset tullaan käsittelemään marras-joulukuussa.

Valiokunta keskusteli Samurai Cup -kilpailuiden kehittämisestä ja niiden arvostuksen kasvattamisesta. Tähän palataan Samurai Cup 3-2020 -kilpailun jälkeen.

Suomesta puuttuu Baltic Sea Championships -kilpailun lisäksi toinen kansainvälinen kilpailutapahtuma. Finnish Judo Open pystyisi kasvamaan tällaiseksi ja kilpailu- ja sääntövaliokunta haluaa olla aktiivisesti tätä kehittämässä. Tampereen Judo järjestää yhdessä valiokunnan kanssa ”pyöreän pöydän keskustelun” halukkaiden kisajärjestäjien kanssa syksyn kilpailuiden yhteydessä. Tavoitteena löytää tapa viedä yhdessä Finnish Judo Open -tapahtumaa eteenpäin ja vakiinnuttaa kisojen status Pohjoismaissa.

Valiokunta toivoo aktiivista ja avointa keskustelua kisajärjestäjien ja muiden aktiivisten judoseurojen sekä judokoiden välillä. Judoliiton hallituksen jäsenten Jukka Sala ja Tero Rönkkö yhteystiedot löytyvät hallituksen yhteystiedot sivulta.