Katri Kakko voitti avausottelussaan Kap Verden Djamila Silvan.

Katri Kakolle otteluvoitto MM-kisoissa

Katri Kakko ylsi yhteen otteluvoittoon Bakussa käytävissä naisten ja miesten MM-kisoissa. Ennen MM-kisoja Kakon sijoitus kansaivälisessä rankingissä oli 126.

Alle 52-kiloisissa otteleva Katri Kakko sai avausvastustajakseen Kap Verden Djamila Silvan, jonka kansainvälinen rankingsijoitus oli ennen MM-kisoja 96. Ottelu eteni tasaisen ja ilman pistesuorituksia varsinaisen otteluajan loppuun. Kakko ratkaisi ottelun itselleen taaksepäin suuntautuneella kouchigari-jalkaheitollaan wazarin arvoisesti.

Toisella kierroksella vastus koveni. Vastustajaksi tuli Brasilian nelinkertainen MM-mitalista ja maailman rankingin nelosijaa pitävä Erika Miranda. Ottelussa ensimmäinen varoitus annettiin Mirandalle. Kun ottelu oli edennyt hieman hyli puolen välin, Miranda sai rullattua Kakon kyljen kautta selälleen wazarin arvoisesti. hetkeä myöhemmin Miranda vei Kakkoa wazarin arvoisesti taaksepäin suuntautuneella ouchigari jalkaheitollaan. Näin turnaus oli Kakon osalta ohi.

Kakko selviytyi otteluvoitollaan 44 ottelijan kaaviossa 32 parhaan joukkoon. Otteluvoitosta Kakko sai arvokkaat 200 olympiakarsintapistettä.

MM-kilpailut jatkuvat suomalaisten osalta sunnuntaina, kun tatamille astelee alle 63-kiloisissa Emilia Kanerva. Hänen avausvastustajansa on Turkin Busra Katipoglu, jonka maailman rankingsijoitus ennen MM-kilpailuja on 42. Maanantaina suomalaisten viimeisenä kisapäivänä ottelevat alle 90-kiloisissa miehissä Jaakko Alli ja Aatu Laamanen. Jaakko Allin avausvastustaja on USA:n Colton Brown (maailman rankingsijoitus 26.). Aatu Laamasen avausvastustaja on Irakin Shihab Alquraishi (maailman ranking 311.).

MM-kisojen tulospalvelu ja netti-TV-lähetys saatavilla Kansainvälisen Judoliiton verkkosivuilla www.ijf.org.