Kapulan vaihto

Vuoden vaihteessa judoliiton puheenjohtaja vaihtuu, kun Marko Laaksonen luovuttaa tehtävät Esa Niemelle. Kesken jääneet asiat ja väistyvän puheenjohtajan tilannekuva on keskusteltu yhdessä läpi. Jo aiemmin puheenjohtajana toimineella Niemellä on siis hyvät edellytykset aloittaa uusi kautensa tehokkaasti. Kapulan vaihtoon liittyen puheenjohtajat kirjoittivat yhdessä uuden vuoden blogin suomalaisille judokoille.

+++++++++++

Judoliiton tilanne kapulan vaihdon aikaan on sangen hyvä. Talous on tasapainossa ja on myös pientä puskuria pahoja aikoja varten. Valmennuksessa uusi organisoituminen on saatu päätökseen, uutta toimintatapaa harjoitellaan ja päävalmentaja on aloittanut lupaavasti. Koulutuspuolella on taas päästy päätoimiseen koulutuspäällikköön ja koulutus- ja seuratoiminta on vireää.

Suomalaisen judon osalta eletään murroskautta, jossa korona todennäköisesti kiihdytti muutosta. Lähivuosien tärkein haaste on lajin elinvoimaisena pitäminen sekä myös lajin rahoituksen turvaaminen. Se ei ole pelkästään liiton, vaan myös seurojen ja viime kädessä meidän kaikkien huoli. Itse lajimme on tuotteena hyvässä kunnossa. Ehkäpä kysymys on enemmän tarjonnan puutteesta. Ilman motivoituneita ja sitoutuneita ohjaajia, valmentajia ja seuran puuhamiehiä ei ole toimintaa, ja silloin ei tule myöskään uusia judokoita. Tähän meidän tulee pystyä etsimään lääkkeet.

Kiitos kuluneista vuosista hallitukselle, eri valiokuntien jäsenille, liiton toimihenkilöille sekä seurojen vastuuhenkilöille kuten myös urheilijoille ja valmentajille hyvästä työstä.

Toivotan Judoliiton hallituksella menestystä jatkossakin ja malttia keskittyä isoon kuvaan.

Marko ”Tankki” Laaksonen

++++++++++++++

Kiitos seuroille luottamuksesta ja eri tahoilta tulleista kannustuksista. Edellisen hallituksen ja puheenjohtajan jäljiltä on hyvä ponnistaa kohti tulevaa vuotta ja lähivuosien isoja haasteita. Judon harrastajien määrä täytyy saada nousuun ja se vaatii meiltä kaikilta töitä ja yhteisiä ponnistuksia. Alkuvuoden ja kevään aikana valmistellaan asioita koronan jälkeiseen aikaan ja ensi syksylle suunniteltuja panostuksia. Palataan näihin heti vuoden alussa, kun varsinainen työ alkaa. Lienee selvää, ettei tähän kukaan pysty yksin, joten pyydän kaikkia mukaan. Tätä kautta meillä on mahdollisuus nostaa Suomen judo sille paikalle, mihin se kuuluu.

Kirjoitin myös Suomi24-palstalle otsikon ’Judokan hyvä käytös’ ja pyydän epäasiallisuuksien kirjoittajia miettimään omaa käytöstään ja lopettamaan tällaisen toiminnan niin keskustelupalstoilla kuin kasvotusten. Kritiikki ja uusien ehdotusten tekeminen on aina tervetullutta, kun muistamme hyvät ja asialliset tavat. Ja muistetaan myös se, että ihmisten kehuminen ja kiittäminen, jopa nimeltä mainiten, on aina paljon järkevämpää, kuin asiaton kritisointi. Otan mielelläni vastaan uusia avauksia ja ehdotuksia, vaikka suoraan soittamalla tai laittamalla sähköpostia.

Kiitos puheenjohtaja Marko ”Tankki” Laaksoselle ja edelliselle hallitukselle hyvästä työstä. Uuden hallituksen, valiokuntien, liiton toimihenkilöiden ja seurojen kanssa työ jatkuu.

Kaikille Hyvää Uutta Vuotta ja toivottavasti näemme mahdollisimman monen kanssa jo keväällä eri tapahtumissa!

Esa Niemi

Uutiskategoriat