Kansainvälinen judoyhteisö kokoontui Rotterdamissa

Kansainvälisen Judoliiton kongressi pidettiin Rotterdamissa MM-kisojen alla. Kongressiin osallistui 106 maan edustajat IJF:n puheenjohtajan Marius Vizerin johdolla.

Kongressissa käsiteltiin joitakin sääntömuutoksia, joista tärkein oli IJF:n siirtäminen Irlannin lainsäädännön alaisuudesta Sveitsin lainsäädännön alle. IJF on lähes 60 vuotta sitten perustajiensa toimesta rekisteröity Irlantiin, jossa sillä ei kuitenkaan koskaan ole ollut varsinaisia toimintoja. Siirtoa Sveitsiin perusteltiin sillä, että useimmat merkittävimmät kansainväliset urheilujärjestöt pitävät päämajaansa Sveitsissä. IJF perustaa Lausanneen oman toimistonsa. IJF:n siirto Sveitsiin hyväksyttiin lähes yksimielisesti.

Kongressissa saatujen raporttien perusteella IJF:n taloudellinen tilanne on vahvistunut oleellisesti viimeisten muutaman vuoden aikana kansainvälisestä taloustaantumasta huolimatta. Vuoden 2008 talousluvut osoittivat jo noin 10 miljoonan USAn dollarin liikevaihtoa, kun se vielä joitakin vuosia sitten oli muutamia miljoonia dollareita. IJF:n talouden kehitystä on kuitenkin hidastanut Marius Vizerin edeltäjän etelä-korealaisen Yong Sung Parkin aikaisten markkinointi- ja televisiointisopimusten umpisolmu, joka estää vielä tämän vuoden ajan oikeuksien täysimääräistä hyödyntämistä.

Kansainvälisen Judoliiton kotisivuille pääset klikkaamalla tästä.