Kuva: Sami Erjansalo

Seurakysely judon valmennuslinjauksesta

Judoliitossa on aloitettu työstämään suomalaisen judon valmennuslinjausta. Työn yhtenä vaiheena on kerätä seurakyselyn avulla judon parissa toimivilta kokemuksia ja näkemyksiä osaksi luotavaa linjausta.

Kilpajudon jatkuvan kehittymisen mukana pysymiseksi on tärkeää, että meillä on yhteinen suunta, kuinka valmennusta toteutetaan kussakin ikävaiheessa. Myös meneillään oleva poikkeusaika on tuonut esiin seurojen tarpeen suomenkielisille malliharjoitusmateriaaleille, joita tällä hetkellä ei juuri löydy yhteen paikkaan kerättynä.

Tavoitteena onkin, että kokoamme yksiin kansiin lajin valmennuksen suuntaviivat lapsuudesta aikuisikään. Käytännössä kyse on judokan polun päivityksestä ja sisällön laajentamisesta. Samalla lisäämme ymmärrystä ja vahvistamme osaamista kohti kansainvälistä vaatimustasoa sekä selkiytämme ja helpotamme niin valmentajien, ohjaajien, seuratoimijoiden kuin vanhempien työtä kilpajudon parissa.

Työstettävän valmennuslinjauksen sisältö tulee pohjautumaan niin tutkittuun tietoon kuin käytännön kokemukseen. Useassa lajissa on jo joko lajiliiton tai paikallisten seurojen toimesta linjattu, millaista ohjausta- ja valmennusta lajiliiton/seuran toiminnassa tulee toteuttaa. Esimerkkeinä muun muassa maastohiihdon Tieto ja taito. Sisu. - ja suunnistuksen Vauhtia! Taitoa! Kanttia! -valmennuslinjaukset.

"Olemme yhdessä kokoamassa suomalaiseen judoon meille parhaiten sopivaa, käytännönläheistä, ajantasaiseen ja tutkittuun tietoon perustuvaa suomalaisen judon valmennuslinjausta. Käytännössä sen on tarkoitus auttaa ja antaa selkänojaa käytännön valmennustyötä tekevien sekä eri ikäryhmien parissa toimivien judokoiden valmentajille, ohjaajille, seuraihmisille ja taustahenkilöille heidän toimintaympäristössään.

Valmennuslinjaus tukee laadukasta käytännön valmennustoimintaa seuroissa myös tavoitteista riippumatta. Laadukas harjoittelu antaa tavoitteellisesti harjoittelevalle urheilijanalulle paremmat lähtökohdat kokonaisvaltaiseen nousujohteiseen kehittymiseen, halutessaan aina kansainväliselle tasolle asti. Laadukas harjoittelu on myös seurojen vetovoimaa lisäävä tekijä harrastajista kilpailtaessa. Suurilla harrastaja massoilla  emme pysty vastaamaan kansainväliseen kilpailuun, harjoittelun laadulla pystymme. Tule mukaan kehittämään suomalaista judovalmennusta kohti menestystä!" toteaa Mika Mukkula, Judoliiton valmennusvaliokunnan puheenjohtaja.

Seurakysely auki

Judon valmennuslinjauksen työstön yhtenä osa-alueena on kerätä seurakyselyn avulla judoseuroissa toimivilta näkemyksiä ja kokemuksia, mitä asioita koottavassa dokumentissa on hyvä huomioida sekä mistä asioista kaivataan lisätietoja seuran valmentamisen ja ohjaamisen tueksi.

Kysely koostuu kolmesta osiosta. Varaathan kyselyn vastaamiseen riittävästi aikaa, sillä vastaaminen vie arviolta 40-60 min ellei jopa enemmän. Kysymyksiin voi tutustua ennalta sivun alalaidasta löytyvän liitteen kautta. Parhaiten vastaaminen onnistuu tietokoneella mutta myös mobiililaitteilla vastaaminen on mahdollista. Kyselyn vastauksia ei voi valitettavasti tallentaa kesken ja palata myöhemmin vastausten pariin. Vaan kysely on tehtävä kerralla loppuun asti.

Vastausaikaa on sunnuntaihin 7.2.2021 saakka. Yhteystietojen jättäneiden kesken arvomme yhden 50 euron lahjakortin Nipponsport-budoliikkeeseen.

Seurakyselyyn pääset tästä.

Uutiskategoriat