Judon ja painin urheilijoiden saapumiserän muutos Puolustusvoimien Urheilukouluun

Pääesikunnan päätöksen mukaisesti painin ja judon urheilijoiden varusmiespalvelukseen astumisajankohta on päätetty siirtää huhtikuun saapumiserästä lokakuun saapumiserään. Päätös astuu voimaan heti eli kyseisten lajien seuraava hakuaika Puolustusvoimien Urheilukouluun on 1.6.2018 mennessä, jossa haetaan 4/2018 saapumiserään.

Perusteina saapumiserän vaihtoon Judoliitto esitti seuraavat urheilulliset seikat:

Lähtökohtaisesti saapumiserän urheilijat Judossa ottelevat viimeistä vuottaan nuorten alle 21 vuotiaiden ikäluokassa, jolloin arvokilpailumenestys mahdollistaisi taloudellisen tuen jatkumisen siirtymävaiheessa aikuisten ikäluokkaan. Vaikka kyseisen ikäluokan arvokilpailut otellaan syyskuussa, ajoittuu pääkarsintakilpailujakso tällä hetkellä kauteen, jolloin meneillään on tiivein sotilaskoulutusjakso. Muutosehdotuksessa urheilijat aloittaisivat sotilaskoulutuksensa lähtökohtaisesti arvokilpailujakson päätyttyä, ja tällä tavoin toteutettuna perusharjoittelu ja uuteen kauteen valmistautuminen ja aikuisten ikäluokkaan siirtyminen eivät asettaisi vastaavia erikoisjärjestelyitä peruskoulutusjaksolle kuin arvokilpailujaksoon valmistautuminen.

Tarvittaessa lisätietoa antaa Markus Pekkola markus.pekkola@judoliitto.fi