Judon arvokilpailut Suomeen - EJU European Cup Senior syyskuussa 2012

Euroopan Judo Union (EJU) on myöntänyt Suomelle järjestettäväksi EJU:n statuksella olevan arvokilpailun, European Cup Senior, joissa otellaan sekä miesten että naisten sarjoissa. Kilpailut järjestetään Tampereella 22. – 23.9.2012 Pyynikin urheiluhallilla. Kisaisäntinä toimivat Tampereen Judo sekä Suomen Judoliitto yhteistyössä Tampereen kaupungin kanssa. Aiemmat judon arvokilpailut Suomessa olivat vuoden 2006 EM – kilpailut, jotka niinikään järjestettiin Tampereella.

Judoliiton strategiassa on tavoitteena kansainvälisten arvokilpailujen järjestäminen.
- Erittäin hyvä, että saamme Suomeen kovantasoisia kilpailuja. Tällä on vaikutusta Suomen judon huippu-urheiluun sekä kilpailutason nousuun. Vuosittain arvokilpailuja järjestävien maiden, kuten Unkari, Romania, Saksa, Espanja, Englanti, judokat ovat usein yltäneet palkintosijoille myös EM- ja MM-kilpailuissa, summaa päävalmentaja Mukkula. Lisäksi suomalainen judoyleisö pääsee nauttimaan kansainvälisistä huippuotteluista kotihallissa.

Arvokilpailujen hakuprosessi vaati huolellista valmistumista ja lukuisia kokouksia. Judoliiton hallitus päätti hakuprosessista jo vuonna 2010 ja nimitti puheenjohtaja Mäen kartoittamaan mahdollisia kansainvälisiä arvokilpailuja EJU:n johdon kanssa. Kilpailujen järjestämisisännyydestä neuvoteltiin sekä Tikkurilan Judokoiden että Tampereen Judon kanssa.

Kisakaupungiksi valikoitui lopulta Tampere, joka on erittäin urheiluystävällinen kaupunki. Tampereen Judolla sekä Judoliitolla on mukavat muistot aiemmasta yhteistyöstä kaupungin kanssa hyvin sujuneiden vuoden 2006 EM – kilpailujen sekä vuoden 2009 Euroopan Nuorten Olympiafestivaalien osalta.

Kilpailujen saaminen ei ollut helppo tehtävä, sillä kisoja haki useat muut maat. Kansainvälisen arvokilpailun järjestäminen vaatii huolellisen taloussuunnitelman sekä muun resurssikartoituksen, vaikka kisoja on järjestetty aiemminkin. Kilpailujen hakemista varten laadittiin ns. bidbook, jonka puheenjohtaja Mäki luovutti EJU:n johdolle toukokuussa Istanbulin EM-kilpailuissa. Mäellä oli hyvät neuvotteluasemat, sillä hän kuuluu EJU:n Sports Commissioon, ja näinollen tuntee hyvin EJU:n toimintatavat ja asioista päättävät henkilöt.

Päätös kilpailujen saamisesta Suomeen saatiin heinäkuun lopussa. Kilpailu on merkitty EJU:n kilpailukalenteriin. Tampereen Judo ja Judoliitto aloittavat kisajärjestelyt sekä tapahtuman markkinoinnin lokakuun aikana.

Judoliitto kiittää hyvästä yhteistyöstä ennakkovalmisteluissa Tampereen Judon puheenjohtaja Jouko Rantasta, toiminnanjohtaja Pasi Luomaa sekä Tampereen kaupungin urheilujohtaja Pekka P. Paavolaa.