Judoliitto, Judovalmentajakerho ja Dan-kollegio tiivistävät yhteistyötä koulutusten osalta

Judon suurimmat vaikuttajat koulutuksen ja valmennuksen kehittämisen saralla Judoliitto, Judovalmentajakerho ja Dan-kollegio kokoontuivat suunnittelemaan yhteistyötä ja selkiyttämään tarjolla olevia koulutuksia tekniikkakoulutuksen osa-alueella.

Jatkossakin eri tahot järjestävät tapahtumia ja koulutuksia itsenäisesti, mutta myös yhteistyössä. Vuosittain tullaan kutsumaan Suomeen kansainvälinen huippuosaaja kevään seuravalmentajien tekniikkakoulutukseen. Tästä koulutuksesta on tavoitteena rakentaa vuosittainen huipputapahtuma, jonne saadaan paikalle kutsuttua kaikki seuravalmentajat ja tekniikan opettamisesta kiinnostuneet judokat niin Judoliiton, Dan-Kollegion kuin judovalmentajakerhon kanavia käyttäen.

Ensimmäinen yhteinen voimankoitos järjestetään maaliskuun ensimmäisenä viikonloppuna 2019 Varalassa, kun Judoliiton, Dan-kollegion ja Judovalmentajakerhon yhteistyössä järjestämä seuravalmentajien tekniikkakoulutus järjestetään Jane Bridgen ja Ann Löfin johdolla.

Jo perinteisesti vuoden päättää joululeiri Varalassa, jonne kokoontuvat kaikkien ikäluokkien maajoukkueet ja valmennusryhmät. Jo tänä vuonna Judovalmentajakerho ja Judoliitto ovat kutsuneet joululeirille entisen maailmanlistan ykkösen, 7-kertaisen EM-mitalistin Rok Draksicin Sloveniasta. Jatkossakin on tarkoitus vuosittain joululeirillä palkita urheilijoita kansainvälisellä huippuvalmentajalla ja järjestää samassa yhteydessä judovalmennuksen seminaari jossa kuullaan hänen valmennusnäkemyksistään luentojen ja käytännön harjoitteiden muodossa. Ulkomaalaisten opettajien vierailut pyritään järjestämään maajoukkueleirien yhteyteen, jotta myös urheilijat voivat hyötyä niistä.

Näillä keinoin on tarkoitus lisätä judo-osaamista Suomalaisten valmentajien ja urheilijoiden keskuudessa ja saada tapahtumien avulla osaamisen kehittyminen koko judoyhteisöllä samaan suuntaan. Kun tapahtumista voidaan tiedottaa ja markkinoida kaikilla Judoliiton, Judovalmentajakerhon ja Dan-kollegion kanavilla, varmistetaan se, että saadaan mahdollisimman moni judoka innostumaan kehittämään osaamistaan.

Seuravalmentaijen tekniikkakoulutuksen Judoliitto järjestää keväisen yhteistapahtuman lisäksi syksyisin kotimaisen huippuopettajan johdolla. Seuravalmentajien tekniikkakoulutuksessa paneudutaan pintaa syvemmälle joihinkin tekniikoihin ja erityisesti niiden opettamiseen. Seuravalmentajien tekniikkakoulutuksista on jo nyt tehty kattavat opetusvideot, ja tätä toimintaa on tarkoitus jatkaa. Dan-kollegio järjestää kaksi kertaa vuodessa, ennen dan-kokeita, päivän pituiset vyökoetekniikkaleirit, joilla kehitetään omaa tekniikkaosaamista erityisesti vyökoetta silmällä pitäen ja jaetaan muutenkin tietoa graduointivaatimuksista. Judovalmentajakerho järjestää jatkossakin omia valmennuksen tapahtumia mm. kesäleirien yhteydessä.

Lisätietoja:

Judoliiton Koulutus- ja nuorisopäällikkkö Katri Forssell, katri.forssell@judoliitto.fi

Judoliiton koulutusvaliokunnan puheenjohtaja Sanna Pyykönen, sanna.pyykonen@gmail.com

Judovalmentajakerhon puheenjohtaja Mika Mukkula mika.mukkula@gmail.com

Dan-kollegion puheenjohtaja Kimmo Kallama kimmo.kallama@gmail.com