Judokat lähtevät MM-tatamille kokemukseensa nojaten

Suomalaisjudokat valmistautuvat ensi viikolla Pariisissa pidettäviin MM-kisoihin, joihin lähdetään vankan ottelukokemuksen tuomalla luottamuksella. Judoliiton Päävalmentaja Mika Mukkula sanoo, että vasta kansainväliselle huipulle tähtäävää Tampereen Juho Reinvallia lukuun ottamatta kisoihin matkaa niin kokenut joukko, että pelin henki tiedetään.

Mukkula painottaa, että MM-kisat ovat painoarviltaan erittäin tärkeä kisatapahtuma, jossa yksikin otteluvoitto on arvokas saavutus. – Koko ottelupäivän ajan on pysyttävä täysin keskittyneenä ja jaksettava viimeiseen sekuntiin asti. Yksi ottelupäivä voi venyä jopa 10 tunnin mittaiseksi.

Suomalaisjudokoiden kompastuksena on muutamissa arvokisoissa ollut viimehetkien lievä herpaantuminen ja juuri sen silmänräpäyksen on vastustaja kyennyt hyödyntämään. Pariisin tatamilta tällaisia nukahtamisia ei pitäisi sattua. – En usko, että otteluiden viimehetket tulevat olemaan meille mikään kompastuskivi. Iskukykyä ja kokemusta on sen verran paljon, että herpaantumisia osataan välttää. – Koko ottelupäivän ajan on pysyttävä täysin keskittyneenä ja jaksettava viimeiseen sekuntiin asti. Yksi ottelupäivä voi venyä jopa 10 tunnin mittaiseksi .

Pariisin kisatatamille matkaavat Jaana Sundberg (alle 52 kg), Johanna Ylinen (-63 kg), Valtteri Jokinen (-60 kg), Juho Reinvall (-60 kg) ja Niko-Tapio Niemelä (-66 kg).

Kaikki kilpailijat Lahden Niko-Tapio Niemelää lukuun ottamatta ovat selvinneet  pitkän leirijakson ja sitä edeltäneen kilpailujakson pienin vammoin ja kohtalaisen terveenä. Niemelän ongelmia ovat olleet polvi ja kylki ja runsas viikko sitten alkoi flunssa vaivata niin, että ylipainoa on vähentyneen harjoittelun seurauksena päässyt kertymään viitisen kiloa.

– En ole ylipainosta huolissani, joskin olen tottunut pudottamaan painoani kisakuntoon hieman pidemmällä aikavälillä. Nyt taitaa tulla viimeisille päiville normaalia enemmän töitä, Niemelä pohti.