Judo jatkaa olympiakomitean järjestelmätukiliittona

Lontoo 2012 -tukiohjelman ensimmäiset tukipäätökset tehtiin. Suomen Olympiakomitean hallituksen tukipäätös koskee vuotta 2009, mutta samalla se linjaa koko alkaneen olympiadin tukisummia. Järjestelmätukea saa varmuudella neljä lajia; yleisurheilu (heitot, kestävyyslajit ja hypyt), ammunta, paini ja judo. Purjehduksen osalta tukipäätöstä ei vielä tehty vaan valmistelua jatketaan edelleen. Huippuyksilötuelle on tällä hetkellä nimetty seitsemän urheilijaa, jotka ovat viidestä eri lajista. Lontoo 2012 -ohjelman tukibudjetti vuoden 2009 osalle on 760 000 euroa. Lontooseen paikkoja tavoittelevien palloilulajien tuet päätetään osana palloilulajien erityistukea huhtikuussa 2009.

Ensimmäiset Lontoo 2012 -tukiohjelman päätökset linjaavat koko olympiadin tukia

Nykyinen tukijärjestelmä on ollut voimassa Ateena 2004 -kesäkisoista viime kesän Peking 2008 -kisoihin. Jo ensimmäisen olympiadin aikana järjestelmän katsotaan selkeyttäneen Olympiakomitean roolia suhteessa lajeihin. Tämä näkyy muun muassa toimintojen johdonmukaisuutena ja lajien olympiakisasuunnittelun täsmentymisenä ja pitkäjänteistymisenä.

”Lähtöasetelmat kohti menestystä ovat selkeät. Avainlajeja tuetaan liiton kautta ja muissa lajeissa huippuyksilöitä pyritään tukemaan räätälöidysti kohti menestystä. Kertaalleen testatun ohjausjärjestelmän todettuja vahvuuksia hyödynnetään ja uskon, että Olympiakomitean tuki lajeille on entistä vahvempi”, toteaa valmennuksen johtaja Kari Niemi-Nikkola asetelmista.

”Olympiakomitea tulee asettamaan menestystavoitteen Lontoon kisoihin kuluvan kevään aikana, kun kaikki tukipäätökset kesälajien osalta vuodelle 2009 on tehty”, hän lisää.

Mitä tarkoittavat järjestelmätuki ja huippuyksilötuki?

Järjestelmätuki on tukea lajiliitolle. Järjestelmätuki myönnetään niille liitoille, joiden valmennusjärjestelmä pystyy tuottamaan urheilijoille kansainvälisen menestyksen edellyttämät laadukkaat valmennuspalvelut. Olympiakomitean tuki kohdennetaan liiton toimintoihin siten, että ne tehostavat erityisesti lajiin nimettyjen olympiaurheilijoiden valmentautumista. Tukisummat päätetään ja nimilistat tarkastetaan vuosittain. Järjestelmäliitolle asetettu tavoite on mitali Lontoossa.

Huippuyksilötuki on suoraa tukea urheilijoille. Huippuyksilötukea myönnetään silloin, kun urheilija-valmentajaparin tai pienen tiimin katsotaan tuottavan parempi valmennuskokonaisuus kuin mitä lajiliitto voi tarjota. Huippuyksilötuelle voivat päästä niiden lajien ehdottomat huiput, joiden lajiliitto ei saa järjestelmätukea. Urheilijoita otetaan lähempään tarkasteluun jatkuvasti ja voidaan nimetä huippuyksilötuelle myös matkan varrella kohti Lontoota. Huippuyksilöiden tukisummat päätetään vuosittain. Huippuyksilötuella olevilla urheilijoilla on tavoite saavuttaa mitali- tai pistesija Lontoossa.

Järjestelmätuet ja nimetyt tukiurheilijat vuodelle 2009

Yleisurheilu 250 000 € (heitot 125 000 €, kestävyyslajit 75 000 €, hypyt 50 000 €)

Olli-Pekka Karjalainen

Mira Nevansuu

Marko Talvitie
Marjo Yli-Kiikka

Paini 85 000 € (kreikkalais-roomalainen)

Jarkko Ala-Huikku

Jani Haapamäki

Rami Hietaniemi

Valtteri Moisio

Kim-Jussi Nurmela

Tero Välimäki

Judo* 75 000 €

Valtteri Jokinen

Nina Koivumäki

Niko-Tapio Niemelä

Elina Paulman

Jaana Sundberg

Johanna Ylinen

* Judon menestyskehityksestä tehdään erillinen välianalyysi olympiadin puolivälissä.

Järjestelmätuet yhteensä 610 000 €

Huippuyksilötuet vuodelle 2009

Melonta

Jenni Mikkonen 7 500 €

Anne Rikala 7 500 €

Ratsastus

Kyra Kyrklund 5 000 €

Soutu

Minna Nieminen ja Sanna Stén 20 000 €

Sulkapallo

Ville Lång 5 000 €

Uinti

Hanna-Maria Seppälä 10 000 €

Huippuyksilötuet yhteensä 55 000 €

Purjehduksen osalta tukipäätöksen valmistelua jatketaan.