Joen Yawara, Tampereen Judo ja Tikkurilan Judokat saivat tukea päätoimisten palkkaukseen

Seuratoiminnan kehittämistukea myönnettiin tänä vuonna yhteensä 664 hankkeelle. Ensimmäistä kertaa 200 urheiluseuraa saa suoraa tukea opetusministeriöltä yhteensä 7 miljoonaa euroa päätoimisen työntekijän palkkaamiseen. Judoseuroista tuen piiriin pääsivät Joen Yawara, Tampereen Judo ja Tikkurilan Judokat.

Lisäksi tukea myönnettiin lasten- ja nuorten sekä aikuisliikunnan kehittämiseen, yhteensä 754 500 euroa. Eteläsuomalaiset urheiluseurat saivat tukensa tänään Helsingin Kisahallissa pidetyssä jakotilaisuudessa. Paikalla oli myös kulttuuri- ja urheiluministeri Stefan Wallin.

”Olen erityisen iloinen siitä, että seuratoiminnan kehittämistuki on saanut niin hyvätasoisen ja runsaan vastaanoton niin työntekijöiden palkkauksen kuin toiminnallisten tukien osalta. Myös hakemusten ja tukien jakaantuminen tasaisesti koko maahan, eri lajien monipuolinen huomioiminen sekä yksiö- ja joukkuelajien tasapainoinen määrällinen suhde toisiinsa antaa hyvät lähtökohdat tämän pilotin onnistumiselle. Tästä on hyvä jatkaa”, kulttuuri- ja urheiluministeri Stefan Wallin sanoo.

”Seuratoiminnan kehittämistuki on valtion ja kaikkien liikuntajärjestöjen yhteinen hanke, ja järjestöt ovat tehneet hienoa yhteistyötä. Tuen myötä voimme tarjota seuroille entistäkin parempaa tukea ja apua. Hakemusten suuri määrä osoittaa, että tällaisella tuella on suuri kysyntä. Seurat tarvitsevat tarvitsevat myös päätoimisia työntekijöitä tukemaan vapaaehtoisten innostumista ja jaksamista”, Suomen Liikunta ja Urheilu ry:n puheenjohtaja Timo Laitinen sanoo.

Eri tukimuotoihin saapui hakemuksia yhteensä lähes 1 700. Vain tänä vuonna jaossa ollutta palkkatukea myönnettiin 200 seuralle. Hyviä hakemuksia oli reilusti yli kaksinkertainen määrä, joten seurojen valinnassa jouduttiin tekemään kovaa karsintaa.

Lasten ja nuorten liikunnan kehittämiseen tarkoitettua tukea myönnettiin 604 500 euroa yhteensä 373 seuralle. Ensimmäistä kertaa jaettua tukea aikuisliikunnan kehittämiseen oli jaossa 150 000 euroa. Myös molempien toiminnallisten tukien osalta karsinta oli kova.

Seuratoiminnan kehittämistuen avulla pyritään vahvistamaan seuratoiminnan laatua sekä lisäämään harrastamisen mahdollisuuksia eri-ikäisille. Palkkatuen tavoitteena on saada 20 000 uutta harrastajaa. Lisäksi tuen avulla pyritään parantamaan nykyisten harrastajien tyytyväisyyttä ja toiminta-aktiivisuutta seurassa.

Palkkatukeen oikeutetut seurat saavat tukea kolmen vuoden ajan, enimmillään puolet työntekijän palkasta. Lisäksi seurat saavat erillistä koulutusrahaa, jonka seura voi käyttää harkintansa mukaan. Toiminnalliset tuet lasten ja nuorten sekä aikuisliikunnan kehittämiseen myönnettiin 1 000 – 6 000 euron suuruisena rahallisena tukena.

Tuet jaetaan urheiluseuroille maakunnallisissa tilaisuuksissa kuluvan viikon aikana. Tukea saavat seurat julkistetaan sitä mukaa kun jakotilaisuuksia pidetään osoitteessa www.seuratuki.fi. Maakunnallisten jakotilaisuuksien ajankohdat ja paikat löytyvät alta.

Urheiluseuratoiminnan kehittämistuen jakamisesta vastaavat Suomen Liikunta ja Urheilu (SLU), Nuori Suomi ja Suomen Kuntoliikuntaliitto yhdessä lajiliittojen, TUL:n, FSI:n, muiden valtakunnallisten liikuntajärjestöjen ja liikunnan aluejärjestöjen kanssa.

Tukirahat ovat Opetusministeriön liikuntayksikön myöntämää seuratoiminnan kehittämistukea ja rahat ovat kokonaisuudessaan Veikkauksen tuottoa.

Päätoimisten tukien hakumäärät ja myönnetyt tuet koko Suomessa:

Hakemukset (kpl)

Myönnetty (kpl)

Hallinnolliset tehtävät seurassa

Lasten- ja nuorten liikuntaan liittyvät tehtävät

Aikuisliikuntaan liittyvät tehtävät

Yhteensä

Toiminnallisten tukien hakumäärät ja myönnetyt tuet koko Suomessa:

Hakemukset (kpl)

Myönnetty (kpl)

Keskimääräinen tuki (€)

Lasten- ja nuorten liikunnan kehittäminen

Aikuisliikunnan kehittäminen

Lisätietoja:

Päätoimisten palkkaustuet: Suomen Liikunta ja Urheilu, kehitysjohtaja Rainer Anttila, 040 716 4900
Lasten ja nuorten urheilu: Nuori Suomi ry, kehitysjohtaja Pasi Mäenpää, 040 7788 993
Aikuisten terveysliikunta: Suomen Kuntoliikuntaliitto, järjestöliikuntatoiminnan johtaja Mika Heino 045 657 6866.

Lisätietoa seuratoiminnan kehittämistuesta www.seuratuki.fi.

Alueelliset jakotilaisuudet:

• Etelä-Karjalan Liikunta ja Urheilu ry 26.5 klo 18.00 Etelä-Karjalan Osuuspankin auditorio, Pormestarinkatu 4, Lappeenranta
  • Etelä-Savon Liikunta ry 25.5 klo 18.00 Länsi-Savon tilat, Mikkeli
  • Etelä-Suomen Liikunta ja Urheilu ry 26.5 klo 12.00 Kisahalli, Työnantajakoulutus n. klo 14.00 Urheilumuseo, klo 18.00 SLU-talo, salit 1-2
  • Hämeen Liikunta ja Urheilu ry 25.5 klo 18.00 Pirkkahalli, Tampere
  • Kainuun Liikunta ry 28.5 klo 17.00 Kainuun Liikunnan kokoustilat, Kauppakatu 21, Kajaani, työnantajakoulutus 4.6.2009 klo 17.30–20.30. Hotelli Kajanus, Kajaani
  • Keski-Pohjanmaan Liikunta ry 28.5 klo 18.00 Nitek, Pajatie 5, Nivala
  • Keski-Suomen Liikunta ry 28.5 klo 18.00 ravintola Hurrikaani, Synergia Areena, Rautpohjankatu 10, Jyväskylä
  • Kymenlaakson Liikunta ry 25.5 klo 17.30 Kouvolan Kuusankoskitalo Hirvelä salissa (Kymenlaaksonkatu 1, 45700 Kuusankoski)
  • Lapin Liikunta ry 27.5. klo 18.00 Lapin Urheiluopisto, Luppo-sali, Rovaniemi
  • Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilu ry 27.5 klo 17.00 Mauno Koivisto –keskuksessa, BioCity, Tykistökatu 6A., Turku, 28.5 klo 18.15 MTC-koulutustiloissa, Pohjoisranta 11 F, Pori, työnantajakoulutukset 2.6 klo 18.00- 20.30 Hyvinvointikeskus Epitihia, Meriläistentie 1, Turku, 3.6 klo 18.00- 20.30 MTC –koulutustilat, Pohjoisranta 11 F, Pori
  • Pohjanmaan Liikunta ja Urheilu ry 28.5 klo 18.00 Seinäjoki