Kuva: Pasi Salminen

Jani Kallunki palkittiin urheilu-urastaan

Jani Kallunki palkittiin urheilu-urastaan Urheilugaalassa

"Onhan tämä hieno hetki! Hienoa, että Suomen urheiluväki arvostaa myös meitä vammaisurheilijoita. Tätä ei voi oikein sanoin kuvata.  Meinasi tulla tippa linssiin tuolla lavalla. Ehkä tämän arvon ymmärtää sitten vähän ajan päästä kun kotona istuu ja ihmettelee, mitä on tullut tehtyä.
Kyllä se niin on, että kun huippu-urheilussa ollaan, niin voitot on se koko huippu-urheilun suola. Minusta on höpö höpö -puhetta kun sanotaan että on se matka ja nauti matkasta. Joo joo, niin varmasti on, mutta kyllä kun huippu-urheilusta puhutaan, niin ne huippusaavutukset ovat ne numeroykköset.
Kun saisi välitettyä kaikille suomalaisille sen tunteen, kun pääsee sinne bodiumille hikisenä, saa mitalin kaulaan ja kukat kouraan ja saa vetää maamme laulun täysillä."

Haastettelu:Satu Heikkilä

Paralympialaisissa Kallunki saavutti luokassaan (painoluokka alle 66 kg, näkövammaisluokitus B2) pronssia vuosina 2004 ja 2008. EM-kisoissa hän saavutti kultaa vuosina 2007 ja 2009 sekä hopeaa vuonna 2005 ja pronssia vuonna 2013. MM-kisoista hänellä on kultaa vuodelta 2011 ja pronssia vuodelta 2006.
Kallunki päätti uransa vuoden 2014 lopussa.