Jaana Sundberg maailman listalla 4.sijalle

Jaana Sundberg on parantanut sijoitustaan Kansainvälisen Judoliiton (IJF) rankinglistalla 25.7.2013 ja nousi nyt 4.sijalle. Ennen voittoaan Moskovan Grand Slamissa Jaana oli sijalla 8.

Jaana on tehnyt suomalaista judohistoriaa nousemalla maailmanlistalla neljänneksi, ohittaen harppauksin rankinglistalla sijoitettuja judokoita, niin että edellä on enää kolme ja niistä lähimpänä on 56 pisteen päässä Andreea Chitu, jota vastaan Jaana on otellut usein ja voitti hänet viimeksi Moskovan Grand Slamin semifinaalissa.

Jaanan huikea vuosi pitää sisällään: Bakun ja Moskovan Grand Slam voitot, sotilaiden mm-pronssin, sijoittumalla viidenneksi Masters turnauksessa Tjumenissa (kutsukilpailu maailman parhaimmistolle), Suomen mestaruuden sekä lukuisia muita sijoituksia.

Seuraava tärkeä kilpailu on judon maailmanmestaruuskilpailut 26.8–1.9.2013 Rio de Janeirossa Brasiliassa, joihin Jaana valmistautuu leireilemällä kotimaassa. Muut Suomen edustajat ovat: Eetu Laamanen, Juho Reinvall, Satu Lehikoinen ja Valtteri Jokinen.

Kansainvälisen Judoliiton (IJF) ranking painoluokan naiset alle 52 kg kärki (suluissa ranking pisteet)

1.       Klemendi Majlinda, Kosovo (2240)

2.       Bermoy Acosta Yanet, Kuuba (1506)

3.       Chitu Andreea, Romania (1382)