Hallituksen kokoustiedote 12-2020

Judoliiton hallitus piti kokouksensa sunnuntaina 23.8. Teams-verkkoalustalla. Hallitus päätti mm. Judoliiton toimintasääntöjen muutosesityksestä ja vuoden 2021 liiton myöntämien kilpailujen järjestäjistä niiltä osin, kun vielä vapaita kisoja ilman järjestäjää oli jäljellä.

Kokouksessa hallitus kuuli valiokuntien tilannekatsaukset.

Valmennusvaliokunnasta kerrottiin, että Varalan sopimusneuvottelut ovat käynnissä. Huippuseuraprosessi etenee Meido-Kanin kanssa. Judoliiton valmennuslinjan työstö on aloitettu Seuravalmentajien verkostossa. Myös maajoukkueiden toimintatapojen muutos on käynnissä uuden päävalmentajan Rok Draksicin myötä. Uusi päävalmentaja vieraili Suomessa heinäkuussa ja vierailu oli onnistunut. Helsinki Judo Campin yhteydessä pidettiin keskustelutilaisuus urheilijoiden henkilökohtaisille valmentajille. Draksic on laatinut jo elokuulle urheilijoille yhteisen harjoitusohjelman.

Koulutusvaliokunnasta kerrottiin, että valmennuksen ja koulutuksen yhteistyö syvene edelleen. Erilaisia koulutuksen ja valmennuksen yhteisiä tilaisuuksia ja hankkeita on vireillä useita. Kamppailuliittojen aikuisharrastajan ohjaajien VOK2-tason koulutus käynnistyi keväällä etänä ja toinen lähijakso pidettiin elokuussa. Mukana yhteensä 30 osallistujaa, joista 10 judokaa. Aikuisharrastajan ohjaajien koulutusmateriaali on myös valmistunut. URVA (urheilijasta valmentajaksi) koulutuksia on käynnissä kaksi. 2-tason valmentajakoulutuksen viimeinen lähijakso pidetään elokuussa maajoukkueleirin yhteydessä. Valmentaa kuin nainen -hakkeessa työn alla on uusien valmentajien mukaan saamisen prosessi ja toimenpiteet. Judo Perusteet ja Oppimisen ja opettamisen perustaidot -koulutusten sisältöjä ollaan päivittämässä korostaen valmennuksellista sisältöä. Tähtiseura auditointeja on tulossa syksyllä. Seuravalmentajien verkosto kokoontuu säännöllisesti. 17.8. verkostolle pidettiin valmennuslinjauksen kick-off.

Hallintovaliokunnasta kerrottiin, että viime hallituksen kokouksen jälkeen esillä on ollut Samurai Cupin uuden järjestäjän valinta. Korona asioista on keskusteltu jonkin verran mm. Samurai Cupin järjestäjän kanssa. Kilpailumääräyksistä on käyty keskustelua. Suuria uudistustarpeita kilpailumääräyksissä ei ole. Kilpailumääräykset on tulossa päätettäväksi hallituksen joulukuun kokoukseen. Vuoden 2021 lopuille kisoille on löytynyt järjestäjät. Uusi toimistosihteeri on aloittanut työnsä toimistolla. Perehdytys etenee suotuisissa merkeissä. Koronamarkkinointitukiasia eteni maaliin etuajassa.

Hallitus kuuli toiminnanjohtajan talouskatsauksen heinäkuun lopun tilanteesta. Katsauksen perusteella liiton taloustilanne on vakaa. Jännitettävää talouden osalta on etenkin jäsenmaksutuotoissa syksyn aikana.

Hallitus merkitsi tiedoksi hallintovaliokunnan päätökset koronamarkkinointituista 29 tukea hakeneelle seuralle. Tukea jaettiin kaikkiaan 30.050 euroa.

Hallitus kuuli yhdenvertaisuussuunnitelman mukaisen esittelyn yhdenvertaisuusasioista.

Hallitus hyväksyi aiemmin tänä vuonna asetetun sääntömuutostyöryhmän esityksen Judoliiton toimintasääntöjen muutoksesta. Muutoksella toteutetaan Suomen Olympiakomitean syyskokouksessaan 2019 tekemä päätös perustaa urheilun yhteinen doping-asioiden kurinpitoelin. Lisäksi sääntömuutoksessa toteutetaan Judoliiton syyskokouksessa 2019 esillä ollut Orimattilan Judoseuran ja Jyväskylän Jigotain sääntömuutosesitys seurojen äänimäärien määräytymisestä jäsenyyskauden päätymispäivänä rekisteröityjen seuran jäsenten lukumäärään perustuvaksi. Tällä hetkellä äänimäärä perustuu vuoden viimeisenä päivänä rekisteröityjen jäsenten lukumäärään. Sääntömuutosesitys tuodaan syysliittokokouksen päätettäväksi.

Hallitus myönsi vuoden 2021 vielä ilman järjestäjää olleet kisat seuroille seuraavasti:

Hontai Judo sai järjestettäväkseen Alempien vöiden mestaruuskisat.

Vantaan Jukara sai järjestettäväkseen Samurai Cup 3, Kata SM ja Newaza SM -tapahtumat samana viikonloppuna siten, että Samurai Cup 3 otellaan yhtenä päivänä ja muut toisena päivänä.

Samurai Cup 4 myönnettiin Rovaniemen Koyaman järjestettäväksi.

Hallitus hyväksyi graduointiohjesääntöjen päivityksen.

Lisäksi hallitus päätti, että arvo- ja valiokilpailujen osallistumismaksujen liiton osuuteen tehdään viiden (5) euron alennus loppuvuoden ajaksi.

Kokouksen päätteeksi puheenjohtaja Marko Laaksonen ilmoitti, että hän ei ole käytettävissä liiton puheenjohtajan tehtävässä 31.12.2020 jälkeen.