Euroopan Nuorten Olympiafestivaalit lähestyvät

Euroopan Nuorten Olympiafestivaalit järjestetään Tampereella 18. - 25.7.2009. Nuoret kilpailevat yleisurheilussa, käsipallossa, koripallossa, lentopallossa, tenniksessä,voimistelussa, pyöräilyssä, judossa ja uinnissa. Kilpailupaikkoina ovat mm. Tampereen stadion, uintikeskus ja Messu- ja Urheilukeskus Pirkkahalli. European Youth Olympic Festivals (EYOF) - ovat Euroopan Olympiakomiteoiden (EOC) luoma ja Kansainvälisen Olympiakomitean (IOC) suojeluksessa järjestettävä kilpailutapahtuma eurooppalaisille nuorille urheilijoille.

Kisaohjelmassa on mukana 9 eri lajia. Joukkueita tulee kaikista Euroopan Olympiakomiteoitten (EOC) jäsenmaista, joita on tällä hetkellä 49. Kaikkiaan kisaan odotetaan akkreditoituja joukkueiden jäseniä yli 3300.

EYOF kisat järjestetään rajatulla lajiohjelmalla. Tampereen kisoissa lajiohjelma laajenee ja niistä tulee laajimmat EYOF kisat tähän mennessä (järjestetty vuodesta 1991). Tampereen kisojen lajit ovat judo, koripallo, käsipallo, lentopallo, pyöräily, tennis, uinti, voimistelu ja yleisurheilu. Maksimiosallistujamäärä on kiintiöity lajeittain. Joukkuelajeissa pelataan 8 joukkueen turnaus sekä tyttöjen että poikien sarjoissa. Tampereella on ensimmäistä kertaa lajiohjelmassa myös poikien telinevoimistelu. Osallistujien ikätaso on lajeittain rajattu kahteen syntymävuoteen. Näin jokainen nuori voi vain kerran elämässään osallistua EYOF kisoihin. Nuoret urheilijat ovat 13 - 17-vuotiaita. Lajien kilpailut viedään läpi kansainvälisillä nuorten kilpailusäännöillä.

EYOF judo otellaan vuoden 2006 EM-kisoista tutussa legendaarisessa Hakametsän jäähallissa.

Tampereen EYOF-tapahtuman kisamaskotti ja lajimaskotit on julkaistu.

Kisojen avajaisiin on aikaa 164 päivää.

EYOF 2009 kotisivuille pääset klikkaamalla tästä.