Kuva: Sami Erjansalo

Etsitään judokoita kehittämään koulujudoa Suomessa

Suomen Judoliitto osallistuu slovenialaisen urheiluyhteisön Mala šola judan koordinoimaan ERASMUS+ -projektiin, jonka tavoitteena on edistää koulujudotoimintaa. Projektissa on mukana Mala sola judan ja Suomen Judoliiton lisäksi judoseurat Kroatiasta ja Portugalista.

Projektin avulla jaetaan tietoa ja hyviä käytäntöjä koulujudontoiminnasta, lisätään tietoisuutta judosta ja sen arvoista, testataan ja toteutetaan erilaisia harjoitusmalleja sekä pyritään sitouttamaan uusia kouluja ja valmentajia koulujudon järjestämiseen.

ERASMUS +-projekti alkoi helmikuussa 2021 ja päättyy toukokuussa 2022. Suomen Judoliitto on perustanut työryhmän, jonka tarkoituksena on toteuttaa projektista saatavia hyviä käytäntöjä ja kehittää koulujudoa Suomessa. Tähän työryhmään etsitään innokkaita jäseniä.

Olet etsimämme henkilö, jos

• olet sitä mieltä, että Suomessa olisi mahdollista järjestää paljon nykyistä enemmän judoa koululaisille kouluaikana tai välittömästi koulupäivän jälkeen.
  • haluat itse olla edistämässä judon järjestämistä koululaisille

Sinulla voisi mahdollisesti olla myös

• kokemusta useampien koulujudotuntien järjestämisestä
  • osaamista tai ymmärrystä koulujen ja urheiluseuran välisestä yhteistyöstä

Työryhmässä toimiminen perustuu vapaaehtoisuuteen ja panostuksesi voi olla suurempi tai pienempi. Mikäli kiinnostuit ja haluat mukaan kehittämään suomalaista koulujudoa, ilmoittaudu sähköpostilla huhtikuun aikana Judoliiton Koulutus- ja nuorisopäällikölle Katri Forssellille. Kerro viestissä kuka olet, miksi haluat mukaan työryhmään ja mitä osaamista omaat, josta voisi olla hyötyä koulujudon kehittämisessä. Lisätiedot Katri Forssellilta.

Koulujudolla tarkoitetaan judotuntien järjestämistä eri-ikäisille koululaisille koulupäivän aikana tai välittömästi sen jälkeen. Harjoitukset voidaan järjestää joko koululla tai judosalilla. Koulujudolla ei tässä yhteydessä tarkoiteta koululaisille suunnattuja satunnaisia ja lyhytkestoisia judonäytöksiä.

Koulujudotyöryhmän nykyinen kokoonpano:

Katri Forssell (Judoliiton koulutus- ja nuorisopäällikkö), Teija Meling (koulutusvaliokunnan pj), Mikko Välimäki (alueellisen toiminnan valiokunta), Teemu Puumalainen (Lieksan Jigoku), Ruslan Pinhasov (Saimaan Judoseura) ja Riia Turpela (nuorisopäällikkö, Tikkurilan Judokat)