Arto ”Tintti” Raekorpi 6.dan in memoriam 19.11.2017

Utuisena marraskuun sunnuntaina saimme viestin suuren judopersoonan, -valmentajan ja -ystävän Arto "Tintti" Raekorven poismenosta. Hän nukkui pois vaikean sairauden uuvuttamana rauhallisesti sairaalassa vain 57 vuoden ikäisenä.

Tintti sai judo-oppinsa Joensuussa ja saavutti ensimmäiset SM-mitalinsa Joen Yawaran kasvattina. Kilpailu-ura kesti 70-luvulta aina 90-luvun alkuun asti. Suomen mestaruusmitaleita miesten sarjoissa hänelle kertyi kymmenen kappaletta, joista viisi kultaista. Hän saavutti myös Pohjoismaiden mestaruuden kaksi kertaa.

Sotilaiden maailmanmestaruuskisoissa Italian Riccionessa 1985 hän saavutti hopeaa. Pronssia tuli samaisista kilpailuista jo Sao Paolosta 1982. Tintin painoluokka oli -60 kg.

Urheilu-ura edellä hän siirtyi puolustusvoimien palvelukseen ja toimi usean saapumiserän kouluttajana sekä judovalmentajana urheilukoulussa Lahdessa, jossa kilpailu-ura jatkui Hollolan Holjutain riveissä. Lahdessa Tintille ja hänen vaimolleen Ailille syntyi kaksi lasta, Arttu ja Ida.

Urheilukoulusta Tintti siirtyi perhekotityöhön, jonka parissa meni parikin vuosikymmentä. Elämä vei perhettä aina Nepaliin asti, kunnes vaimon kuolema 1996 sai Tintin lapsineen asettumaan Suomeen ja Mäntyharjulle.

Tintti oli Mäntyharjun Judon perustajajäsen. Kesäisin Mäntyharjulla pidetty Eloleiri kasvatti nopeasti suosiotaan, ja siitä kehittyi yksi suurimmista suomessa kesäisin järjestettävistä leireistä. Tunnelma leirillä oli Tintin tyyliin välitön. Leirillä toimineet vetäjät saivat nauttia vieraanvaraisuudesta Tintin kotona. Siirryttyään Pajulahteen urheiluakatemian judovalmentajaksi hän muutti Nastolaan, jossa eli näihin päiviin asti.

Nuoret kilpailijat olivat Tintin sydäntä lähellä. Hänellä oli vuosien varrella useita judokoita valmennettavanaan. Valmentajana Tintti oli intohimoinen. Hän eli suojattiensa kamppailuissa mukana joka solullaan pitäen viimeiseen asti omiensa puolta. Hänellä oli hieno kyky saada urheilijat uskomaan itseensä. Ihmisenä hän oli helposti lähestyttävä ja aina iloinen persoona, joka ei vierastanut keskipisteenä oloa.

Viimeisiä vuosia varjosti sairastelu, joka verotti liikkumista sekä kulkemista eri judotapahtumissa. Niin kotimaista kuin kansainvälistäkin urheilua ja judoa Tintti kuitenkin seurasi intensiivisesti netin ja tv:n välityksellä. Tintti oli judomies isolla J:llä.

Mika Mukkula
judovalmentajakerhon puheenjohtaja