ADT julkaisi vuoden 2008 dopingtestitilaston

Suomen Antidopingtoimikunta ADT ry:n teki vuonna 2008 1586 kansalliseen dopingtestausohjelmaan kuuluvia dopingtestejä, joista 56 oli veritestiä. Lisäksi ADT teki muiden antidopingorganisaatioiden pyynnöstä 282 testiä.

- Paineet testimäärän lisäämiseksi ovat kovat, joten pyrimme lisäämään sekä virtsatestien että erityisesti veritestien määrää resurssien antamissa rajoissa. Analyysi- ja testauskulut ovat nousseet tasaisesti ja testaustoimintaa säätelevän Kansainvälisen testausstandardin muutokset ovat nostaneet testaustoiminnan hallinnallisia kuluja, ADT:n testauspäällikkö Katja Huotari sanoo.

Vuoden 2009 alusta voimaan tulleen Kansainvälisen testausstandardin lisäksi uudistui myös Maailman antidopingsäännöstö. Niin testausstandardissa kuin uudessa säännöstössäkin on entistä tarkemmat määräykset muun muassa urheilijoiden olinpaikkatietojen ilmoittamisesta.

- Tarkat olinpaikkatiedot ovat tärkeitä laadukkaan testaustoiminnan tekemiseksi. Olinpaikkatiedot edesauttavat nopeaa ja oikein kohdennettua kilpailuiden ulkopuolella tapahtuvaa dopingtestausta. Olinpaikkatietojen ilmoittaminen lisää urheilijoiden tasavertaisuutta dopingvalvonnassa, Huotari sanoo.

ADT:n vuoden 2008 dopingtestitilasto löytyy ADT:n kotisivuilta klikkaamalla tästä.