Aatu Laamaselle otteluvoitto Haagin GP:ssä

Aatu Laamanen oli Hollannin Haagissa käydyssä Grand Prix -turnauksessa paras suomalainen otettuaan yhden otteluvoiton ja yhden luovutusvoiton. Näillä Laamanen eteni painoluokassaan alle 90-kiloa kaaviossa 16 parhaan joukkoon, mikä tietää merkittävää pistelisäystä olympiakarsintaan.

Ensimmäisessä ottelussaan Aatu Laamanen kohtasi Yhdysvaltojen Matthew Kochin. Ottelu eteni tasaisena viimeiselle minuutille, jonka alkaessa Koch onnistui wazarin arvoisesti osotogarissaan. Laamanen lähti hakemaan raivoisasti tasoitusta ja 27 sekuntia ennen otteluajan päättymistä hän vei Kochin selälleen näyttävästi kosotogarillaan ipponin arvoisesti.

Toisen kierroksen ottelusta Laamanen selvisi kumarrauksella vastustajan puuttuessa. Kolmannen kierroksen otteluun vastustajaksi tuli tuore maailmanmestari Espanjan Nikoloz Sherazadishvili. Ottelu ehti vanheta vajaan puoli minuuttia, kun espanjalainen heitti Laamasta wazarin arvoisella uchimatalla. Kun ottelua oli käyty minuutti, Sherazadishvili toisti uchimatansa – nyt ipponin arvoisesti. Sherazadishvili eteni sarjan loppuotteluun vakuuttavin ottein.

Painoluokan alle 90 kiloa toinen suomalaisottelija Samuli Viitanen hävisi avausottelunsa Iso-Britannian Frazer Chamberlainille 35 sekuntia ennen otteluajan päättymistä saamallaan kolmannella varoituksella. Alle 73-kiloisissa Eetu Laamanen hävisi avauskierroksen ottelunsa Ranskan Guillame Chainelle uchimata ipponilla.

Haagin GP:n tulospalvelu ja videot on saatavilla Kansainvälisen Judoliiton verkkopalvelusta www.ijf.org