Tuomariraportti Vienna Open 23.-24.9.2017

Sain kutsun Jouni Hietasolalta Wien Openiin. Lähdimme sinne pienen kilpailijaryhmän kanssa Orimattilasta matkaan. Saavuin Itävaltaan ensimmäisenä ja minun tehtäväni oli vastaanottaa muu ryhmä Jounin pikaisen Wien-opastuksen jälkeen. Pääsimme hotellille pienen seikkailun jälkeen.

Kisat olivat kaksipäiväiset. Ensin ottelivat U18, U21 ja aikuiset. Kisaajia oli n. 300. Tuomaripalaverissa aamulla kysyi päätuomari, tiedänkö uudet säännöt. Vastasin, että kyllä, hän sanoi ok ja että olen 1 tatamilla hänen ja nuoren neitosen kanssa. Kisat alkoivat ja päätuomari aloitti meidän matolla. Toisen kierroksen aikana korjasin päätuomarin Ipponin Wazariksi, hän katsoi minua kysyvästi ja tuli luokseni kysymään perusteluja. Kun kerroin mielipiteeni, hän sanoi, olet oikeassa ja korjasi pisteet. Tämän jälkeen hän ei enää tuomaroinut meidän kanssamme, vaan touhusi muita asioita. Jäimme kaksistaan neidin kanssa, kierto meni 20 min tatamilla ja 20 min avustavana ja taas kierto alkoi uudestaan ilman taukoja. Ainoat tauot olivat palkintojenjaon välissä. Tuomarointi meni osaltani hyvin ja sain myös positiivista palautetta jopa valmentajilta. Illalla oli veto pois ja ei tarvinnut kuin iltapalan, suihkun ja nukkumaan.

Sunnuntaina ottelivat nuoret U15 alaspäin. Kuristukset ja lukot olivat sallittu U11 asti. Tuomaripalaverissa todettiin, että jos jujigatamen hallinta selvä, voi tuomita Ipponin vaikka uke ei taputtaisikaan. Sunnuntainakin oli n. 300 kisaajaa. Meillä oli taas sama kierto: 20 min keskellä ja 20 min avustavana ja kierto uudestaan. Nyt oli vähän väsynyt olo ja piti vähän herätellä itseäni, jotta sain itseni skarpiksi. Päivä meni nopeasti ja kisat olivatkin jo ohi.

Tuomareiden ikähaitari oli n. 20 – 80 v. Vanhemmat tuomarit olivat kyllä mieltäneet, että yukoa ei ole, mutta wazari oli tiukassa ja rajasääntö oli kyllä hakusessa. Itävallassa on kolme tuomaritasoa. Paikalliset tuomarit, Bundesliiga ja kansainvälisissä kisoissa käyvät tuomarit. Kisa oli tasokas ja nuorten ottelijoiden tekniikat olivat monipuoliset.

Molemmat päivät menivät osaltani hyvin ja olin tyytyväinen tuomarointiini. Sain myös hyvät palautteet järjestäjältä ja muutamat valmentajat tulivat myös sanomaan, että olin oikeudenmukainen ja rehti tuomari.

Jouni Kähärä

Uutiskategoriat