Tuomariraportti U18 European Cup, Györ, Unkari 18. – 19.11.2017

Tuomarikomissiosta paikalla olivat Cathy Mouette ja Nuno Carvalho. Osallistujia oli 26 maasta yhteensä 316 ottelijaa. Aloituspalaverissa pyydettiin kiinnittämään huomiota negatiiviseen judoon ja rajatilanteisiin. Lisäksi pyydettiin kiinnittämään huomiota valmentajien käytökseen, koska komission jäsenten mielessä useilla juniorivalmentajilla ei ole paljoa kokemusta EJU:n turnauksista. Meitä kehotettiin muistamaan, että mattotuomari johtaa ottelua, avustavat auttavat ja komissio tukee tarvittaessa. Videoilta ei tarvitse tarkistaa jokaista tilannetta vaan tuomareiden tulee luottaa omaan näkemykseensä. Jos ottelija menettää tajuntansa kuristuksen seurauksena, ei ottelija voi jatkaa seuraavissa otteluissa saman päivän aikana. Tämä täytyy kertoa myös toimitsijoille. Ottelut käytiin kolmella ottelualueella. tuomareita oli yhteensä 20.

Pistesuoritusten ja varoitusten taso löytyi ensimmäisen mattotuomarointini jälkeen. Huomasin, että jos heittosuoritus voidaan mitenkään tulkita jatkuvan, pitää antaa wazari. Usein nämä tilanteet on tulkittu jo mattotilanteeksi eikä pisteitä ole annettu. Ensimmäisenä kisapäivänä käydyissä kevyimpien painoluokkien otteluissa nähtiin paljon jatkoaikaotteluita. Toisena kisapäivänä sitä vastoin nähtiin paljon ipponiin päättyneitä otteluita ja kisapäivä kuluikin ripeästi.

Nämä olivat viimeiset kilpailuni vanhoilla sääntötulkinnoilla. Tuomaroinnin kannalta uudet tulkinnat eivät tuo mitään suurta muutosta. Tarkempaa tietoa uusista sääntötulkinnoista saadaan ennen kansainvälisen kisakauden alkua tammikuussa Mittersillissä pidettävän tuomari- ja valmentajaseminaarin jälkeen.

Juha Vuorela