Kari Neuvonen taustalla antamassa yukoa Puerto Ricon Maria Perezin heitosta naisten -70kg finaalissa. Kuva: EJU

Tuomariraportti Rooman naisten European Open 13.- 14.2.2016

Perjantai-illan tuomarikokouksessa paikalla olleet komission jäsenet isäntämaan Pasquale Tonino Chyurlia ja Turkin Metin Özkan kertasivat Tokion seminaarissa käydyt asiat:

- karhunhalaus, torilla pitää olla ote puvusta ennen kuin yrittää, ellei ole matte ja shido

- kata sankaku- otteesta pystyssä, heti matte (ei varoitusta, vain matte)

- silta alastulot, sillan tekeminen, estääkseen selälleen tulon, on ippon

- waki gatame tyyppiset heitot, mikäli viedään mattoon saakka, pitää rangaista hansoku makella

Paikalla oli 20 tuomaria, ottelualueita oli kolme tatamia, joten töitä oli mukavasti.  Oma tuomarointi alkoi hieman tahmeasti, mutta jo muutaman matsin jälkeen pääsin jollain tavoin rytmiin kiinni. Lauantaipäivän aikana minulta korjattiin yksi yuko (videotarkastuksen jälkeen), tomoe nage itsestä poispäin, enkä nähnyt alastuloa, enkä antanut pisteitä, ja yksi valehyökkäys shido pyyhittiin pois. Mitalimatseissa olin avustavana -52 kg finaalissa, ja keskellä toisessa -63 kg pronssiottelussa.

Lauantain matsien jälkeen Tonino ja Metin antoivat palautteen päivän sujumisesta. Ja sitähän tuli:

- pisteet eivät olleet sattuneet kohdalleen

- pistetaulukontrolli ei ollut riittävää

- mattet, shidot ja osaekomit annettiin väärään aikaan, liian aikaisin tai liian myöhään

- rajatilanteet tuottivat vääriä ratkaisuja

- mattotuomari vilkuili suotta avustavia tuomareita pistesuoritusten ja varoitusten antamisen jälkeen

- keskittykää huolellisemmin huomiseen päivään!

Sunnuntaina ottelijoita oli sen verran vähemmän, että ottelut kampailtiin vain kahdella matolla, meidät kolmostatamin tuomarit jaetiin kahdelle muulle tatamille. Ilmeisesti edellä mainittu kehotus keskittymisestä oli mennyt ainakin itsellä jakeluun, olin selvästi valmiimpi otteluihin kuin lauantaina. Päivän aikana pyyhittiin yksi yuko pois, hyvin samankaltaisesta tomarista kuin edellisenä päivänä, nyt se vain meni päinvastoin. Mitalimatseissa olin keskellä -70 kg finaalissa, ja avustavana +78 kg niin ikään finaalissa.

Sunnuntain tuomarityöskentelyyn olivat herrat komission jäsenet tyytyväisä, vaikka judollisesti päivä ei ollut hääppöinen. Poikkeuksena voisi mainita sarjan -70 kg voittajan Puerto Ricon Maria Perezin. Kaikki alkukilpailun ottelut hän voitti ipponilla, ja finaalin wazarilla (lisäksi yksi yuko), eikä hänestä saatu yhtään pistesuoritusta, eikä hänelle annettu yhtään varoitusta.

Eurooppalaisten tuomareiden luokitukset: seiskapuoli 1 kpl, seiska 3 kpl, kuusipuoli 5 kpl, kuusi 7 kpl  ja viisipuoli 3 kpl. Yksi tuomari oli Japanista. Itse sain seiskan.

Kari Neuvonen

Uutiskategoriat