Veli-Matti Karinkanta tuomarina Poliisien EM-kilpailuissa

Tuomariraportti Poliisien EM-kilpailusta 10.-11.5.2015

Euroopan poliisien urheiluliiton (USPE) judon EM-kilpailut pidettiin 10.-11.5. kuvankauniissa Dresdenissä Saksassa. Paikalla oli poliiseja 15 valtiosta yhteensä vähän reilut sata. Ottelut oteltiin kolmella tatamilla, joilla jokaisella oli 4-5 tuomaria tuomitsemassa.

Suomesta ottelemassa olivat -73 kg Janne Rauma, -100 kg Sampo Mälkiä ja +100 kg Juha Matilainen. Janne voitti ensimmäisen vastustajansa, mutta kaksi seuraavaa vastustajaa olivat liian kovia. Sampo ja Juha ottelivat terhakkaasti, mutta joutuivat toteamaan vastujansa parissa ottelussaan paremmiksi. Joukkueen valmentajana toimi Tero Lahti.

EJU oli pestannut paikalle tuomaritason varmistamiseksi kuusi kv. tuomaria. Olin ainoa ns. vapaaehtoinen ulkomainen kv.tuomari. Loput olivat paikallisia kansallisia tuomareita. Maanantaiaamun palaverissa kisan vastaava Frank Wolf kertasi sääntöjä lyhyesti. Tärkein täsmennys lienee karhunhalin aloitus: sen saa tehdä, mikäli jommalla kummalla on todellinen kumikata, pelkkä käsiblokkaus tai -kosketus ei riitä, jotta sen voi tehdä.

Tatamilla 2 ottelivat -66 kg miehet ja -63 kg naiset. Aika suuret tasoerot takasivat komeita ipponiin päättyneitä otteluita. Tuomarointini sujui kohtuullisen hyvin, tosin kesken tilanteiden särisevästä korvanapista kuuluneet saksankieliset ohjeistukset häiritsivät keskittymistä muutamaan kertaan. Finaaleissa tuomitsin -73 pronssiottelun, joka päättyi komeaan karhunhalauksen tapaiseen heittoon. Pronssiottelun perään sain tuomita saman sarjan finaalin. Se taas oli pelkkää otteiden rikkomista ja kyttäilyä, joten jouduimme ajamaan valko-venäläisen ottelijan tatamilta ennen 3 minuutin kulumista. Tällaiset hankalat, tasaiset ottetaisteluottelut ovat olleet minulle tähän asti vaikeita tuomita ja olen antanut vastaavien matsien jatkua liian pitkään. Jotain kehitystä on siis tapahtunut, kun saimme ratkaisun aikaiseksi reilusti ennen varsinaisen otteluajan loppumista.

Tiistaina tatamilla 2 ottelivat -100 miehet ja +78 naiset. Tuomarointi sujui edelleen hyvin hyvässä silmäpelissä pöytätuomareiden kanssa ja toisinpäin. Eräässä miesten ottelussa molemmat ottelijat olivat keränneet kolme shidoa. Toivoin ottelijoiden keksivän ratkaisun ottelemalla ja niinhän he tekivätkin: taktisempi ottelija vei vastustajansa rajan yli 25 sekuntia ennen loppua. Näin saimme antaa ottelun päättävän shidon selkeästä syystä. Finaaleissa sain tuomittavakseni -100 kg finaalin, mistä tulikin aikamoinen jännitysnäytelmä. Vastakkain olivat ranskalainen ja saksalainen ottelija. Hallissa vallitsi siis kunnon maaottelutunnelma. Molemmat ottelijat halusivat otella ja ottelun tempo oli kova. Omaa ottelijaansa kannustanut yleisö hiljeni ranskalaisen heittäessä vastustajaansa rajalla wazarin arvoisesti. Tilanne oli vaikea, koska saksalainen aloitti heiton ja ranskalainen saattoi sen loppuun. En ollut varma heittäjästä, joten katsahdin kysyvästi pöytätuomareihin ja he antoivatkin vastauksen, kuten asiansa osaavan pöytätuomarin pitääkin, nopeasti. Saksalainen aloitti takaa-ajon, joka tuottikin hänelle wazarin arvoisen kaadon. Tasoituksensa jälkeen saksalainen jatkoi painostusta niin tehokkaasti, että noin 3 1/2 minuutin kohdalla julistin ranskalaiselle shidon passiivisuudesta. Nyt taas alkoi ranskalaisen painostus saksalaisen vastatessa hyökkäyksiin hyvin. Matsi näytti tässä vaiheessa kääntyneen saksalaiselle. Toisin kuitenkin kävi, sillä ranskalainen onnistui viisi sekuntia ennen loppua kiepauttamaan vastustajansa yukon arvoisesti tatamiin. Huikea ottelu päättyi huikealla tavalla. Oma fiilikseni oli ottelun aikana keskittynyt ja nautin jokaisesta hetkestä mukaansatempaavan ottelun tuomarina. Pöytätuomarit antoivat kaiken tukensa, joten heidän kanssaan oli turvallista tuomita.

Sain kilpailusta enemmän kuin halusin: odotin saavani hyvän kansainvälisen aloituksen kesäkauden tärkeille tuomaroinneille. Sen sain, mutta sain lisäksi kaksi kovaa finaalituomarointia, jotka kumpikin olivat täysin eriluontoisia, toinen päättyi varoituksiin ja toisessa oteltiin täysillä viimeiseen sekuntiin saakka.

Kilpailujen järjestelyt olivat huippuluokkaa: huipputasoinen hotelli sijaitsi kävelymatkan päässä kisahallista, ruokahuolto pelasi täydellisesti ja avajaisissa ja loppujuhlissa oli näyttävää ohjelmaa. Palkintojenjaon kansallishymnit soitti poliisien soittokunta ja asiantunteva kuuluttajapari selosti otteluita yleisölle, jota ei tosin ollut kuin kourallinen, jos osallistujia ei laskettu. Kisatapahtuman rinnalla viereisellä kentällä oli Saksan poliisin näyttely helikoptereineen, mellakkavarusteineen ja sukellusvermeineen. Seuraavan kilpailun järjestäjillä, Unkarin poliisiurheiluliitolla, on neljän vuoden päästä haastava työ ylittää näiden kisojen järjestelyt.

Kiitän Suomen poliisin urheiluliittoa mahdollisuudesta olla tuomarina näissä kilpailuissa sekä Tampereen judoa taloudellisesta tuesta.

Veli-Matti Karinkanta

Uutiskategoriat