Tuomariraportti nuorten EM-kisoista Sofiasta 13.-16.9.2018

Kisat oteltiin 13. -16.9.2018 Sofian Asics Areenalla. Tuomarikokous pidettiin ke 12.9. heti arvonnan jälkeen. Paikalle kutsuttuna oli 18 tuomaria. Kroatian tuomarille oli tullut viime hetken este eikä hänen tilalle ollut nimetty sijaista. Tuomareita oli siis paikalla 17, yhtä monesta maasta.

Tuomarikomissiosta paikalla olivat Alexnder Jatskevitch, Franky De Moor ja Andreas Hempel, Vladimir Vostrikov oli vielä matkalla. Lisäksi kokoukseen ottivat osaa Michal Vachun, EJU:n varapuheenjohtaja ja Bulgarian Judoliiton tuomarikomission puheenjohtaja Nikolina Dimitrova.

Kokouksen anti noudatteli pitkälti vastaavien loppuvuoden kokousten kaavaa; tervetuloa, nimenhuuto, onnea. Uutena asiana oli avustavien tuomareiden kumartaminen yhdessä joukkueiden kanssa, kun nämä kumartavat josekille.

Kisapaikka oli suhteellisen pieni Asics Areena, ottelut alkoivat kahtena ensimmäisenä päivänä klo 10, ja seuraavina tuntia myöhemmin. Ottelualueita oli kolme ja tuomareita näin ollen 6 tai 7 per tatami, tuomarointia tuli siis lähes joka toinen ottelu.

Ensimmäinen päivä käynnistyi hyvin ja olin mukana mitaliotteluissa, niin olivat kyllä kaikki muutkin. Olin keskellä -66 kg finaalissa, mistä tulikin melkoinen härdelli. Minä annoin ensin ushiro-goshista venäläiselle wazarin, jonka avustavat pyyhkivät pois. Seuraavasta sutemi-wazasta minä en antanut wazaria, mutta avustavat olivat wazarin kannalla ja pyysivät antamaan, minä tietysti julistin sen. Komissio kumminkin pyyhki sen pois. Venäläinen oli saanut shidon passiivisuudesta, tarjosin toista shidoa viimeisellä minuutilla, avustavat hyväksyivät, mutta komissio pyyhitti senkin pois. Ottelu meni jatkoajalle, jatkoajalla italialainen heitti venäläisen minun ja avustavien mielestä täysin vatsalleen, mutta pitkällisen harkinnan jälkeen komissio oli wazarin kannalla. Italiainen vei siis mestaruuden, mutta ei tässä vielä kaikki. Venäläinen oli ottelusta pois kävellessään näyttänyt sormellaan päätään, joka tulkittiin kannanotoksi komission päätökseen, itse en nähnyt tätä. Venäläiset valmentajat pyydettiin palaveriin tuomarikomission kanssa ja kauan kestäneen neuvottelun jälkeen ottelija sai pitää hopeamitalin.

Perjantain aamupalaverissa oltiin tyytyväisiä edellisen päivän judoon, negatiivistä judoa oli nähty varsin vähän. Joitakin huomioita kumminkin; hyvässä ottelussa ei ole syytä antaa varoituksia väkisin, toisaalta huonossa ottelussa ne pitää antaa ajoissa. Valmentajien käytökseen pyydettiin kiinnittämään huomiota, kuin myös ottelijoiden. Ipponista pitää olla varma, liikkukaa, niin näette paremmin. Varmistakaa toisen avustavan mielipide, ennen kuin kysytty komissiolta, tuomariryhmä on kolme tuomaria.

Perjantain matsit sujuivat myöskin hyvin. Mitaliotteluista karsittiin kuusi kollegaa, itse olin -81 kg toisessa pronssiottelussa keskellä ja kolmessa ottelussa avustavana. Pronssiottelussa kamppailivat unkarilainen ja italialainen, voiton vei runsas puoli minuuttia ennen täyttä aikaa tehdyllä karhunhalaus/ ko-soto-gakella italialainen.

Lauantain ja sunnuntain palavereissa ei juuri kerrottu uutta. Pieniin yksityiskohtiin pyydettiin kiinnittämään huomiota. Osaekomin ja toketa julistus oikea-aikaisesti. Mattotuomari on osa ryhmää, ei saa ”vetäytyä” avustavien päätösten taakse. Varoituksen antaminen passivisuudesta juuri tehdyn hyökkäyksen jälkeen ei ole mahdollista. Avustavien kerrottava mattotuomarille selvästi, mistä esim. varoitus annettava.

Lauantain isompien painoluokkien mitaliotteluista karsittiin kolme tuomaria. Olin yhdessä pronssiottelussa keskellä ja kahdessa avustavana. Sunnuntaina olin yhtenä kolmikon jäsenenä toisessa pronssimatsissa.

Joukkuekilpailut oteltiin neljän naisen ja neljän miehen sekajoukkueilla ja ainakin kolmessa ottelussa tuli tasatulos 4-4. Tällöin kone arpoi uudelleen oteltavan painoluokan ja tämä ottelu käytiin jatkoaikasäännöillä ja tämä ottelun tulos ratkaisi voittajajoukkueen. Toinen muutos joukkuekisassa oli, että jos voittaja oli selvä, ei viimeisiä otteluita enää oteltu.

Kari Neuvonen