Tuomariraportti naisten European Open, Sofia, 4.- 5.2.2017

Vuoden ensimmäinen kv-kisa Euroopassa uusilla säännöillä oteltiin helmikuun alussa Sofiassa. Ottelijoita oli vain 142, ja ottelut käytiin kahdella tatamilla. Komissiosta olivat paikalla pj Franky De Moor, Tonino Chyurlilla ja ensimmäistä kertaa komissaarina Cathy Mouette. Tuomareita oli 15. Tuomarikokouksessa kerrattiin käytännössä Bakun seminaarissa hyväksytyt sääntömuutokset.

Muutamia huomioita, mitä painotettiin. Jos ottelija toistuvasti ottaa " epänormaalin" otteen, ja näin toistuvasti rikkoo ottelun, voidaan häntä rankaista shidolla. Mikäli uke ottaa vyön alapuolelta heiton aikana, ensin annetaan mahdollinen pistesuoritus,  ja seuraavan matten aikana shido (tai hansoku) otteesta. Uke ei tietysti saa hyötyä kielletystä toimenpiteestä tachi-, eikä ne-wazassa. Suoraan hansokuun aina vahvistus komissiolta. Ottelijoiden pitää korjata judogi matten aikana, omatoimisesti (tähän lisättiin sunnuntain aamupalaverissa, että älkää joka matten aikana korjauttako pukuja, ottelu rikkoontui liikaa).

Muista kuin varsinaisesti sääntöjä koskevista asioista kerrattiin tuomarikelpoisuudet eri kv-kisoihin, ja muistutettiin, että tuomareiden ilmoittautuminen pitää tehdä kisoihin kaksi viikkoa ennen tapahtumaa. Komission jäsenet toimivat jatkossa myös tuomareiden ”valmentajina”, he antavat tuomareiden toiminnasta palautetta välittömästi tatamilta tulon jälkeen.

Näillä ohjeilla oli tarkoitus aloittaa lauantaina tuomitsemiset, mutta lauantaiaamuna pidettiinkin yllättäen lisäpalaveri. Puheenjohtaja oli saanut viestin yön aikana. Epätavallisesta otteesta pitää hyökätä VÄLITTÖMÄSTI, ja karhunhalauksessa torilla pitää olla kumikata selvästi ennen hyökkäystä (ei hyväksytä lähes saman aikaista otetta). Näillä mentiin ja ainakin meidän tatamilla moni ottelu meni jatkoajalle, näistä toki valtaosa päättyi pistesuorituksiin. Oma tuomitseminen sujui suht mukavasti, muutama korjaus pisteisiin toki tuli.

Sunnuntain aamupalaverissa kerrottiin tuomareiden onnistuneen hyvin aloituspäivänä. Kuitenkin pyydettiin kiinnittämään huomiota sijoittumiseen varsinkin ne-wazassa. Avustavien tuomareiden pitää reagoida nopeammin tilanteisiin. Mikäli sidonta, käsilukko tai kuristus ei ole heti valmis, kun se tehdään ottelualueen ulkopuolella, pitää julistaa matte. Ottelualueen ulkopuolella ei saa ”rakentaa” mattotekniikoita.

Sunnuntai sujui melko samoilla sävelmillä kuin lauantai. Matseja oli melko vähän, kun kysymyksessä olivat kolme painavinta painoluokkaa. Yhden kerran tuli annettua yukon käsimerkin kautta wazari, joka vielä pyyhittiin pois. Sainpa ajettua japanilaisten valmentajan katsomoon, kun ei malttanut pitää suuta kiinni.

Tuomitseminen sujui uusilla säännöillä alusta alkaen hyvin. Tuomitseminen on jopa helpompaa, kun pistesuorituksia on vain kaksi. Toki wazarin sisällä haitari on melkoinen.

Kari Neuvonen

Uutiskategoriat