Tuomariraportti Lissabonin Euroopan avoimista 4.-5.10.2014

Perjantain tuomaripalaverissa tuomarikomission jäsenet Franc Ocko ja Pasquale Chyurliakertasivat sääntöjen tulkinnat. Näissä ei ollut mitään uutta meillä Suomessa jo tiedotettuihin sääntöihin. Painotettiin olemaan tarkkana heti ottelun alusta lähtien, näin tekemään tuomaroinnista itselleen helpompaa ottelun kuluessa.

Ensiaputoimenpiteet suoritettiin näissäkin kisoissa ottelualueen ulkopuolella toisen avustavan tuomarin valvoessa toimenpidettä.

Paikalla oli 125 ottelijaa 18 eri maasta. Ottelut käytiin kahdella tatamilla ja tuomareita oli 18.

Lauantain finaaleissa olin mattotuomarina 60-sarjan pronssiottelussa, jossa vastakkain olivat Itävallan Paischer ja Belgian Wyns. Belgialainen sai ensin varoituksen passiivisuudesta, ottelun puolivälissä itävaltalainen teki käsikiepillä wazarin. Vielä ennen ottelun loppua jouduin antamaan belgialaiselle varoituksen passiivisuudesta. Tämän ottelun lisäksi olin vielä kahdesti avustavana tuomarina.

Sunnuntaiaamun tuomaripalaverissa painotettiin yhtenäistä tuomarilinjaa. Pisteet vaihtelivat tarkkailijoiden mielestä liian paljon, samoin varoitukset. Sunnuntaina oteltiin neljä painavinta painoluokkaa. Näissä painoluokissa tarvitsee yleensä antaa vähemmän varoituksia ja ippon-voittojen määrä on myös suurempi. Näin oli myös tällä kerralla. Lauantaina 46 % otteluista päättyi ipponiin ja sunnuntaina 72 %. Tilastoissa sunnuntai näyttää aina paremmalta jos tasoa arvioidaan ippoeiden määrän perusteella.

Sunnuntain finaaleissa tuomitsin kahdesti avustavana tuomarina.

Juha Vuorela

Uutiskategoriat