Tuomariraportti Lindesberg, Ruotsi, 31.5-2.6.2019

Tämän vuoden sovelletunjudon päätapahtuma oli Ruotsin Lindesbergissä. Lähdimme matkaan jo torstaina, bussilla tai omin kyydein Turkuun, jossa Suomen joukkue (kaikkiaan 43 henkilöä) kokoontui ja meni yhtenäisenä laivaan. Perjantaina aikaisin aamulla olimme Tukholmassa, josta oli noin kolmen tunnin ajomatka Lindesbergiin, perillä lähes suoraan bussista tatamille. Perjantaina oli ohjelmassa kaksi divisiontiharjoitusta. Urheilijat oli jaettu tasonsa mukaan viidelle eri tatamille, harjoitukset normaaleja tekniikka- ja kamppailuharjoitteita, useiden vetäjien johdolla. Vetäjät kiersivät tatamilta toiselle. Harjoitusten perusteella tehtiin lopullinen jako tasoryhmiin, siirtämällä urheilija oikeaan ryhmään harjoitusten aikana. Valmentajat ja tuomarit toimivat tarkkailijoina vetäjien lisäksi. Tällainen järjestely on havaittu hyväksi ja toimivaksi näissä suuremmissa kilpailutapahtumissa. Kaukaisin joukkue tuli Japanista.

Illalla oli palaveri valmentajien, tuomareiden ja muiden toimihenkilöiden kanssa, jossa kilpailujen sarjat lukittiin ja vietiin Judoshiaihin. Keskusteltiin säännöistä, käytiin läpi seuraavan päivän tuomarilinja sekä kerrattiin säännöt. Turvallisuus otteluiden läpiviemiseksi on kuitenkin kaiken takana ja siinä tuomareilla on merkittävä rooli.

Lauantaina oli itse kilpailut, kolmella tatamilla. Aamulla, klo 10 alkaen, oteltiin nuorten ja naisten sarjat sekä muutama miesten sarja. Iltapäivällä loput miesten sarjat. Ottelut olivat ohi noin klo 17:30.

Samana viikonloppuna oli Ruotsissa Budo Nord Cup -kilpailut ja paikallisia tuomareita oli saatu vähän paikalle. Menimme aamupäivän kilpailut 10:llä ja iltapäivän 11:llä tuomarilla. Historiaa teki Suomen Joona Näkki, joka oli aamupäivällä ottelemassa ja iltapäivällä tuomarina. Joona on toiminut usein Suomessa tuomarina, joskus samanlailla ensin otellen. Tämä oli Joonan ensimmäinen tuomarointi kansainvälisellä tasolla.

Otteluissa oli ”vanhaan malliin” kulmatuomarit, joka on myös todettu hyväksi malliksi, suuremmissa kansainvälisissä kilpailuissa. Näin kommunikointi urheilijoiden kanssa helpottuu. Itse ottelut menivät hyvin tuomarinäkökulmasta. Varoituksia jaettiin muutamia koko kilpailujen aikana, linja pysyi hyvin ja toistuvista virheistä varoitettiin 1-2 kategorioissa. Käytössä oli yhden minuutin jatkoaika, itse näin yhden ”hantei” tuomion, muuten ottelut ratkaistiin kilpailijoiden suorituksilla. Tänä vuonna oli Special Olympics Gamesit Abu Dhabissa, joten sääntömuutoksia ei ole tullut.

Sunnuntaina oli vielä yksi yhteisharjoitus, jonka jälkeen iltapäivällä lähdimme takaisin Tukholmaan ja laivalle. Maanantai aamuna olimme Turussa, josta Suomen joukkue kulki taas omilla kyydeillä kotiin.

Rami Myllymäki