Tuomariraportti Junior Swedish Openista Tukholmasta 22.9.2018

Nuorten Swedish Judo Open järjestettiin 22.9.2018 Tukholman Haningenissa. Kilpailijoita oli yhteensä n. 200 ikäluokissa U18 ja U21. Kilpailijat tulivat Ruotsista, Suomesta, Tanskasta, Islannista, Norjasta, Saksasta ja Hollannista. Kilpailut käytiin neljällä tatamilla ja tuomareita oli saatu paikalle kiitettävä määrä, sillä jokaiselle matolle riitti 5-6 tuomaria. Suomesta kisoissa tuomaroivat Jouni Kähärä, Sara Kähärä ja Maarit Kallio. Muut tuomarit tulivat Ruotsista, Saksasta ja Norjasta.

Kilpailupäivän aamuna pidettiin lyhyt tuomaripalaveri, jossa käytiin läpi tämän vuoden sääntömuutokset. Kilpailun päätuomareina toimivat Mario D’Alessandro sekä Christer Löfgren. Tämän jälkeen jakauduttiin omille matoille, joissa mattovastaavan kanssa sovittiin tuomarikierrosta ja päästiin aloittamaan kilpailut.

Jounin kisapäivä:

Tuomaroin maton kaksi 2-ryhmässä Ruslan Abushavenin ja Per Eklundin kanssa. Kun meidän vuoromme tuli tuomaroida, aloitin keskellä. Alussa oli vähän väsynyt olo, eikä kone meinannut herätä, mutta ensimmäisen setin jälkeen oma tuomarointi lähti kulkemaan. Avustavat korjasivat pari kertaa waza-arin ipponiksi, joista toisesta olin vahvasti eri mieltä. Aamupäivä meni hyvin ilman suurempia kommelluksia.

Iltapäivällä oli tilanne, jossa sininen lähti tekemään tekniikkaa, mutta epäonnistui ja valkoinen kaatui päälle tekemättä minkäänlaista tekniikkaa. Mattotuomari näytti kuitenkin waza-aria. Olin pisteistä eri mieltä, mutta myös toinen avustava tuomari oli waza-arin kannalla. Päätuomari halusi tarkistaa tilanteen ja oli samaa mieltä minun kanssani eli tilanteesta ei kuulunut antaa pisteitä. Iltapäivä meni hyvin ja sain päätuomarikaksikolta hyvän palautteen. Pääsin tuomitsemaan -60 kg:n finaalin ja muutaman pronssiottelun sekä avustamaan kahdessa muussa finaalissa.

Yleisesti ottaen kilpailujen varoituslinja oli aika joustava, joten vain selkeisiin rikkeisiin puututtiin. Ryhmämme yhteistyö sujui hyvin, joten tuomarointi yhdessä oli helppoa.

Saran kisapäivä:

Tuomaroin matolla kolme ja ryhmääni kuuluivat Raja Fernando, Thomas Jüttner, Sofie Damberg ja Henrik Petterson. Ryhmän yhteistyö toimi pääsääntöisesti todella hyvin ja avustavilta tuomareilta sai tarvittaessa apua. Päivä sujui matollamme tasaisesti eikä suuria erimielisyyksiä ollut missään vaiheessa. Huomasin, että ipponia ei kovin helposti annettu, vaikka suoritus olisikin ollut ipponin arvoinen. Avustavat yleensä korjasivat nämä tilanteet. Shido-linja vaihteli aika paljon. Se olisi voinut olla hieman tasaisempi ja varoituksia olisi voinut antaa enemmänkin.

Kaiken kaikkiaan päivä sujui hyvin omalta osaltani. Tuomarointini oli tasaista, eikä suurempia virheitä tullut. Olin kahdessa finaaliottelussa avustavana tuomarina ja päivän päätteeksi sain hyvää palautetta tasaisesta tuomaroinnistani.

Maaritin kisapäivä:

Tuomaroin matolla neljä, jossa aloitimme ensin viidellä tuomarilla siten, että tuomitsimme kullakin paikalla aina 15 minuuttia kerrallaan. Pian matollemme siirtyi kuudeskin tuomari, jonka jälkeen muodostimme kaksi tuomarikolmikkoa ja sovimme ryhmien vaihdosta puolen tunnin välein. Kolmikossamme oli minun lisäkseni kaksi ruotsalaista tuomaria, joista toinen oli mattovastaavamme Marko Ahola. Aamupäivään tuli paljon odottelua, sillä vaihdoimme kahden tuomarikolmikon käyttöön omalta osaltani huonossa kohdassa. Heti aamupäivästä matollamme oli myös yllättävän paljon lepoaikoja. Näin ollen aamupäivän aikana ehdin tuomaroida mattotuomarina melko vähän. Iltapäivällä ottelut alkoivat onneksi rullaamaan sujuvammin ja tuomaroinnissa oli helpompi päästä vauhtiin. Molemmissa ikäryhmissä muut ottelut oteltiin kullakin matolla putkeen, mutta finaaliottelut rauhoitettiin oteltaviksi erikseen. Näihin myös nimettiin erikseen tuomarit. Finaaliotteluissa pääsin kahteen kertaan avustavaksi tuomariksi.

Yleisesti ottaen kilpailuissa oli mukava tuomaroida, sillä ottelut olivat pääasiassa laadukkaita ja ottelijat hakivat voittoa tosissaan. Kilpailujen varoituslinja pidettiin mielestäni hyvin maltillisena, mikä sopi itselleni pääsääntöisesti hyvin. Välillä olisin kuitenkin kaivannut hieman tiukempaa linjaa. Videotuomaroinnissa käytössä olleesta ilmeisesti IJF:n virallisesta sovelluksesta pidin kovasti, sillä sitä oli oikein näppärä käyttää. Tuomarointi sujui matollamme hyvässä yhteisymmärryksessä ja saimme mielestäni pidettyä pisteytys- ja varoituslinjan yhtenäisenä.