Tuomariraportti Junior European cup, Leibnitz 1.-2.6.2019

Tuomaripalaveri pidettiin perinteisesti perjantai-iltana arvonnan jälkeen. Paikalla olivat EJU:n tuomarikomissiosta Pasquale Chyurlia ja Cathy Mouette, jotka toivottivat meidät tervetulleiksi kisoihin ja toivottivat menestystä sekä suorittivat nimenhuudon. Paljoa muuta kokouksessa ei käsiteltykään. Varoitusten antamisessa pyydettiin kiinnittämään huomioita siihen, hakevatko ottelijat oikeasti heittotilanteita ja pyrkivätkö he ratkaisemaan ottelun ilman varoituskikkailua. Jolleivat ottelijat ”pyri ottelemaan”, heitä tulee varoittaa eikä ottelun pidä päästä jatkoajalle. Jatkoaika on palkinto hyville ottelijoille. Tämän olen kuullut aiemminkin ja sitä on aina vaikeaa tietää etukäteen, kuinka ottelu tulee kehittymään. Tuomareita oli paikalla 31. Ottelut käytiin neljällä ottelualueella. Norjan tuomari ei ilmaantunut paikalle eikä myöskään ollut ilmoittanut poisjäännistään. Kisoissa oli mukana 34 kansallisuutta, ottelijoita 384 miestä ja 197 naista.

Lauantain tuomarointi lähti jo alusta pitäen sujumaan hyvin. Olinhan vasta pari viikkoa aiemmin tuomaroinut PM-kisoissa, käynyt sen jälkeen kisojen otteluvideoita läpi ja keskustellut valmentajien kanssa. Kiitokset Jamille asiallisesta ”sparrauksesta”. Aina vaikeat vastaheittotilanteet ja matalat rullaavien heittojen pisteet osuivat kohdalleen. Samoin varoitukset osuivat oikea-aikaisesti. Olin lauantaina +78 finaalissa mattotuomarina ja kahdessa muussa mitaliottelussa avustavana tuomarina.

Sunnuntaina aamupalaverissa käsiteltiin muutamia tarkkailijoiden havaintoja. Valmentajien käyttäytymiseen tulee kiinnittää parempaa huomioita. He saavat antaa ottelijoille vain otteluun liittyviä neuvoja ja ainoastaan matten aikana. Lisäksi tulee kiinnittää huomiota, ettei ottelua katkaista kesken tilanteen. Tämä koskee sekä ne wazaa että tachi wazaa. Sunnuntain ottelut jatkuivat osaltani samaan tapaan kuin edellisenäkin päivänä. Päivän päätteeksi olin -48 pronssiottelussa mattotuomarina sekä kaksi kertaa avustavana tuomarina.  Päätöspalaverissa komission jäsenet eivät olleet kovin tyytyväisiä sunnuntain tuomarointiin. Tyytymättömyyttä aiheutti se, ettei heidän aamulla antamia neuvoja oltu toteutettu.

Kisat sujuivat järjestelyjen osalta hyvin vuosien kokemuksella. Tänä vuonna lämpötila ei noussut edellisten vuosien tapaan kisahallissa tukahduttavan kuumaksi. Ilma oli ulkonakin vain 25 asteen paikkeilla. Majoituspaikat sijaisivat ympäri kaupunkia ja useimmat kävelymatkan päässä kisapaikalta. Ottelut olivat todella hyvätasoisia, ja voinkin suositella tätä kisaa tuomareille ja ottelijoille.

Minulle kisat sopivat hyväksi valmistautumiseksi veteraanien EM-kisoihin Las Palmasissa.

Juha Vuorela