Tuomariraportti International Tuzla Cup Berlin 8.-9.6.2019

Saimme kutsun Thomas Jüttnerilta tulla tuomaroimaan Berliiniin. Lähdimme Saran kanssa sinne. Ideana oli, että Sara tuomaroi ensimmäisenä päivänä lauantaina ja kisaa aikuisissa seuraavana päivänä sunnuntaina.

Itse kisaan.

Ensimmäisenä päivänä kisattiin U18 ja U15, joissa oli n. 400 kisaajaa.

Jouni Kähärä

Mielenkiintoinen sääntö oli U15, joka oli samanlainen kuin meillä U11, pienillä muutoksilla. Niskan takaa tai hartialinjasta ei saanut ottaa otetta ja tehdä tekniikkaa.

Aamu alkoi vähän nihkeästi ja kesti hetken päästä rytmiin yksi ottelu keskellä systeemillä. Varoituslinja oli hieman erikoinen. Mattoonvedosta tuli helposti shidoja, mutta ei rajanylityksistä, eikä vääristä otteista. Pisteytys oli myös erilaista kuin Suomessa. Selkeitä wasareita ei noteerattu ja aika helppoja ipponeita annettiin myös.

Olisiko ottelijoilla ollut merkitystä? Jos tuli joku tarkistuksen paikka videolta, kaikki keskustelu käytiin saksaksi. Huomautin kyllä asiasta, mutta ei se paljon vaikuttanut. Iltapäivä meni ihan kohtuullisesti, sain hyvän loppupalautteen päivästä. Yritin pitää samaa tuomarointilinjaa kuin Suomessa ja ainakin valmentajat siitä pitivät.

Toisena päivänä ottelivat aikuiset ja veteraanit. N. 100 kisaajaa.

Tuomarointi meni hyvin, ottelut olivat vauhdikkaita. Veteraanisarjoissa oli yllättävän hyvä taso. Ottelivat hyvällä asenteella. Muutaman keskustelun kävimme, kun olin keskellä ja annoin pisteitä. Avustavat olivat eri mieltä, mutta päätuomari tuli paikalle ja antamani pisteet jäivät voimaan.Tämä oli hyvä kisa suomalaisille junnuillekin, taso oli sopivan kova ja kisaajia oli 7 maasta.

Kisakutsussa oli mielenkiintoinen teksti: jokainen seura tuo oman tuomarin tai osallistumismaksu korottuu per ottelija.Tästä on hyvä jatkaa syksyn tuomarointeihin.

Sara Kähärä

Kilpailupäivä alkoi tuomaripalaverilla, jossa käytiin läpi tuomariryhmät ja kerrattiin U15 ikäluokan säännöt. Saksassa tässä ikäluokassa on suurin piirtein samat säännöt kuin Suomessa U11 ikäluokassa. Poikkeuksena, että lukot ovat sallittuja.

Pääsin itse tuomaroimaan tatamille, jolla käytiin ainoastaan U18 ikäluokan otteluita. Ottelut olivat hyvin vauhdikkaita ja vain muutama ottelu meni jatkoajalle.

Saksalaiset tuomarikollegat keskittyivät todella paljon puvun sitomiseen ja mattoonvetovaroituksiin. Rajan ylityksistä annettiin varoituksia hieman nihkeästi.

Pistelinjaus oli heillä selkeästi tiukempi. Ipponin arvoisia suorituksia he jakoivat todella niukasti ja useassa tilanteessa mielestäni selkeät ipponit vaihdettiin wazareiksi.

Muuten päivä sujui sulavasti ja tuomareiden kierrättäminen oli sujuvaa. Tuomaroimme aina yhden matsin ja tämän jälkeen vaihto. Päivä oli ohi yllättävän nopeasti, reilusta osanottajamäärästä huolimatta, koska ottelut käytiin 6 ottelualueella.

Uutiskategoriat