Tuomariraportti EYOD- kisoista 16.- 19.7.2013 Utrecht

Komissiosta paikalla oli pj. Snijders, Smolin, de Moor ja Ozkan (16.- 18.7). Maanantai- illan kokouksessa suoritettiin nimen huuto ja Snijders vahvisti, että kisoissa käytetään tietysti kokeilusääntöjä, ja kaikkihan tietävät ne. Kysyin ”karhun halauksesta”, ja nykyisen tulkinnan mukaan jo ensimmäisestä sääntöjen vastaisesta (aloituksesta ilman uken otetta) halauksesta annetaan shido. Tuomareita oli kutsuttuna 21, ja ottelualueita 3, joten joka matolle tuli 7- hengen tuomariryhmät.

Tiistaiaamun palaverissa Snijders muistutti vielä tuomareiden käyttäytymisestä myös maton ulkopuolella. Mattotuomarin pitää tehdä päätökset itsenäisesti, eikä odottaa pöytätuomareiden ratkaisuja. Muistakaa, että rajalla tapahtuvan liikkeen jälkeen ottelu voi jatkua myös ottelualueen ulkopuolella.

Tiistaipäivä alkoi hieman tuntumaa hakien, mutta nopeasti sitä pääsi hommaan kiinni. Varoituksia piti antaa tosi nopeasti, varsinkin passiivisuudesta, ellei ottanut otetta ja saman puolen otteesta. Meidän ryhmän koostui Armenian, Hollannin, Venäjän, Ranskan, Unkarin ja Azerbaidžanin tuomareista, joista vain viimeinen oli täysin uusi tuttavuus. Ryhmä löysi nopeasti yhteisen linjan. Komission edustaja oli meidän matolla ensimmäisenä päivänä Franky de Moor, joka auttoi sopivasti hankalissa tilanteissa, ei käskemällä, vaan kysymällä pöytätuomareiden mielipidettä eri tilanteista ja kertomalla omansa. Kilpailun jälkeen pidetyssä lyhyessä palaverissa komissio sanoi olevan tyytyväinen tuomarityöskentelyyn.

Seuraavat päivät sujuivat ilman sen kummallisempia kommentteja. Viimeisenä päivänä Sjijders antoi meidän kolmikolle ”pyyhkeitä” ottelusta -90 kg Britti vastaan Italialainen. Hänen mielestä Britille olisi pitänyt antaa varotuksia enemmän valehyökkäyksistä. Olin tuossa ottelussa mattotuomarina. Annoin Britille kolme varoitusta, joka oli siis liian vähän, hänelle olisi pitänyt ajaa hansokumake. Britti voitti ottelun viime sekunnin hidari taiotoshilla, ja sijoittui lopulta pronssille. Keskustelimme valahyökkäyksistä kolmikon kesken vielä usean otteeseen, eivät nuo hyökkäykset olleet valehyökkäyksiä, vaan epäonnistuneita hyökkäyksiä, meidän mielestä. Edellisessä ottelussa hän sai niistä useita suorituksia, ja pronssiottelussa yhden wazarin ja kolme yukoa.

Kisoista jäi kaikesta huolimatta hyvät fiilikset, varsinkin kun sain kollegoilta runsaasti onnitteluita Suomen kahdesta mitallista (Oskari Tvauri pronssia -73 kg ja Martti Puumalainen hopeaa -90 kg). Lisäksi komissio kertoi päätöspalaverissa olevansa tuomareiden työskentelyyn tyytyväinen koko kisojen ajalta.

Kari Neuvonen