Tuomariraportti European Openista Roomasta 15.2.2014

Rooman European Open turnaus järjestettiin  FIJLKAM Olympic Centrerissä of Lido di Ostiassa. Suomesta olivat mukana ottelijat Anni Ikälä ja Satu Lehikoinen, valmentaja Pascal Tayot sekä tuomarina Juha Vuorela. Ottelijoita oli 159 edustaen 33 eri maata. Tuomareita oli paikalla 24.

Perjantain tuomaripalaverissa tuomarikomission jäsenet Metin Özkan ja Pasquale kertasivat kokeilusääntöjen tulkinnat. Painotettiin, ettei tuomari ole poliisi, mutta jokainen varoitus on tärkeä ja voi olla ratkaiseva. Tämän jälkeen Özkan luki meille paperistaan 20 eri kohtaa, joista voi saada shidon. Näissä ei ollut mitään uutta meillä Suomessa jo tiedotettuihin sääntöihin. Uutena asiana mainittiin sidonta Golden Scoressa. GS:ssa sidonta ja ottelu päätetään 10 sekunnin jälkeen: yuko – soremade. Lopullisesti olympia-karsinnoissa ja olympialaisissa käytettävistä säännöistä päätetään kokeilujakson, joka päättyy EM-kisoihin, jälkeen.

Tatamillani käytiin sarjat -63, -78 ja +78 kg. Ottelut sujuivat hyvin enkä joutunut vaihtamaan tuomioitani. Mitaliotteluissa tuomitsin -52 kg -sarjan pronssiottelussa ja -63 kg finaalissa.

-52 kg pronssiottelussa oli vastakkain kasi mongolialaista, Urantsetseg Munkhbat ja Azzaya Chintogtokh. Aluksi kumpikin sai varoituksen, koska eivät ottaneet otetta. Hetken kuluttua Munkhbat sai passiivisuusvaroituksen. Minuutti ennen ottelun loppua Munkhbat haki vahvan sankaku gatamen. Julistin ipponin, mutta videotuomareiden mielestä uke oli saanut torin ylävartalon hallintaansa ja pyysivät vaihtamaan pisteet wazariksi. Korjasin pisteet, mutta komission jäsenet olivat samaa mieltä kanssani ja vaihdoin pisteet takaisin ipponiksi. -63 kg finaalissa olivat vastakkain Brasilian Mariana Silva ja Japanin Megumi Tsugane. Brasilialainen teki aluksi o soto garilla yukon. Ottelun puolivälissä japanilainen sai pitävän sidonnan ja voitti ottelun tällä suorituksella.

Tämä oli ensimmäinen tuomarointini kansainvälisillä tatameilla vuoden 2014 alussa kokeiluun otetuilla säännöillä. Mielestäni toiminta tässä kisassa ei poikennut Suomen kilpailuista.

Juha Vuorela

Uutiskategoriat