Tuomariraportti Copa Espana, Tortosa 14.1.2018

TUOMARIRAPORTTI COPA ESPANASSA TORTOSASSA 14.1.2018

Sain kutsun David Sorianolta tulla tuomaroimaan heidän kisaansa.

Olin aamulla pikkuisen jännittynyt, kun saavuin kisapaikalle. Kisat käytäisiin neljällä tatamilla. Tapasin ensimmäisenä kilpailun päätuomarin Alfonso Arjonanan ja toisen tarkkailijan Jose Maria Garcian.

He kyselivät minulta, olinko tutustunut uusiin sääntöihin. Kerroin heille, että olin ja he varmistivat vielä muutamalla kysymyksellä, olinko ymmärtänyt ne oikein. Tuomaripalaveri käytiin espanjaksi ja englannin osio oli Good Luck.

Olin kolmos-tatamilla ja minun lisäkseni oli nuorempi ja vanhempi paikallinen miestuomari ja naistuomari.    He osasivat puhua auttavaa englantia. Kilpailussa oli 167 kilpailijaa U21 ikäluokassa. Minä aloitin keskellä. Sovimme 2 ottelua keskellä ja vaihto. Jännitys helpotti, kun pääsin aloittamaan tuomaroinnin.  Sovimme, että käytämme katsekontaktia, jos oli heillä jotain tai minulla kysyttävää. Sain hyvän startin ja kisat etenivät omalla painollaan. Katsomo eli äänekkäästi mukana, niin kuin myös valmentajat. Jos jommalla kummalla päätuomarilla oli asiaa keskellä olleelle tai ryhmälle, tuli palaute välittömästi. Pari tuomio- ja varoituserimielisyyttä oli ryhmän kesken, kun olin keskellä, mutta tarkkailija oli samaa mieltä kuin minä tarkistettuaan videolta. Sain yhden huomautuksen, kun en antanut shidoa rajan ylityksestä.

Sain tuomita U21 -52 ja -57 finaalit ja U21 -57 ja -63 pronssiottelut.

Kilpailun jälkeen oli loppupalaveri. Sain molemmilta tarkkailijoilta positiivisen palautteen ja he sanoivat, että olisin tervetullut tuomaroimaan uudestaankin.

Espanjalaisten tuomaritaso oli hyvä ja tasainen, ehkä varoituksien osalta oltiin nuukempia. Keräilyssä oli käytäntö, että kaksi shidoa tai ensimmäinen pistesuoritus ratkaisi ottelun.

Tuomarointikokemus oli mieleenpainuva ja tästä on hyvä jatkaa eteenpäin.

Jouni Kähärä