Tuomariraportti Cadet European Judo Cup Zagreb, Kroatia 11.-12.3.2017

Suomalaisia tuomareita kisassa edustivat Kaj-Peter Pesonen ja Juha Vuorela. Matka alkoi 3.9.2017.

Lentoaikataulumme mukaan lentomme Pariisin kautta Zagrebiin piti  lähteä klo 9.25. Aamulla heti seitsemän jälkeen Tuula judoliitosta soitti ja ilmoitti, että lentomme on peruttu ja uusi lento lähtee jo klo 8.00 Münchenin kautta. Pieni paniikki iski siitä että, ehditäänkö me matkalle. Onneksi olimme jo melkein kentällä ja ehdimme sinne 7.30. Rautainen ammattilainen Finnairin tiskillä otti meidät huostaansa, teki lähtöselvityksen, soitti lähtöportille ja pyysi odottamaan vielä kahta matkustajaa. Saavuimmekin kisahotelliin jo pari tuntia suunniteltua aiemmin.

Arvonta ja tuomaripalaveri alkoivat klo 20 perjantaina. EJU:n tuomarikomissiosta olivat paikalla Metin Özkan ja Vladimir Hnidka. Säännöissä ei mitään ihmeellistä. Pyydettiin sääntömuutosten lisäksi huomioimaan edelleen voimassa olevat sääntökohdat. Niihin ei ole tullut muutoksia. Ottelijoita oli 798 edustaen 31 eri maata. -66 ja -73 kg sarjoissa kummassakin huikeat yli 80 kilpailijaa. Ottelut käytiin viidellä ottelualueella. Tuomareita oli paikalla 30, kuusi ottelualuetta kohden.

Kaj-Peter:
Lauantaiaamulla herätys klo 6.00 ja aamupalalle 8.15 kisapaikalla. Ottelut alkoivat klo 9 ja päättyi n. klo 22. Tuomarina olin la 45 kertaa, mattotuomarina 12 kertaa, 1 kertaa avustajana -44kg pronssi ottelussa. Sunnuntaina ottelut alkoi samoin klo 9 päättyi klo 20. Tuomarina 54 kertaa, mattotuomarina 14 kertaa. Pronssi ottelussa +70 kg matto tuomarina ja avustajana +90 kg. Viikonloppu oli antoisa eikä mitään suuria virheitä sattunut. Komissiolta sain
pisteet 6.3, kohtuu hyvä!

Juha:
Ottelualueellani kuudesta tuomarista kolme oli Kroatiasta. Tämä tarkoitti, että sain tuomita vähintäänkin riittävästi. Ottelualueellamme käytiin lauantain aikana 101 ottelua. Matto- ja avustavan tuomarin tehtäviä minulle tuli 75 kertaa. Avustavien ei tarvinnut koko päivänä muuttaa antamiani pisteitä tai varoituksia. Finaaleissa olin avustavana - 66 kg -sarjan finaalissa ja -44 kg -sarjan pronssiottelussa. Mattotuomarina olin -60 kg -sarjan pronssiottelussa ISR vs GER. Ottelu päättyi Saksalaisen ippon-voittoon o soto garilla. Kisapäivän jäkeen sytömään ja nukkumaan. Unta ei tarvinnut kauan odotella tällaisen kisapäivän jälkeen.

Sunnuntaiaamun tuomaripalaverissa huomautettiin pisteissä olleen hajontaa. Tämä johtuu huonosta sijoittautumisesta. Usein ollaan liian lähellä ja kokonaisuuden hahmottaminen on vaikeaa. Ne wazassa pitää antaa ottelijoiden otella ja katkaista ottelu oikeaan aikaan, ei kesken suorituksen. Negatiiviseen judoon kehotettiin kiinnittämään huomiota (valehyökkäys, otteen välttäminen, väärä ote jne.). Ne waza tilanteissa ottelualueen ulkopuolella tekniikkaa ei saa rakentaa vaan suorituksen tulee tapahtua välittömästi. Radiopuhelimelimella pyydettiin välittämään viestit mahdollisimman yksinkertaisina ja selkeinä esim. "blue passive, white false attack". Sunnuntaina otteluita ottelualueellemme kertyi vai 70, joista olin tuomaroimassa avustavana ja mattotuomarina 52:ssa. Finaaleissa olin mattotuomarina +70 kg loppuottelussa. Vastakkain olivat Hollanin ja isäntämaan Kroatian ottelijat. Ottelu oli tosi tasapaksua puurtamista. Jatkoajalle mentiin varoitusten ollessa hollantilaisen eduksi 2 –1. Minuutin ottelun jälkeen kroatialainen teki heittoyrityksen ja hetken kuluttua toisen, josta vastustaja kaatui mielestäni melkein vatsalleen. Tämän jälkeen esitin tasoittavaa varoitusta hollantilaiselle. Tuomaritarkkailija kuitenkin esitti antamaan kroatialaiselle wazarin. Luokituspisteiksi sain 6.8.

Loppupalaverissa kiiteltiin kaikkia tuomareita osallistumisesta viikonlopun urakointiin. Seuraavalle vuodelle on luvassa yksi ottelualue lisää ja isommassa kisahallissa. Suosittelen kisaa jos kiinnostaa tuomita paljon hyvätasoisia kansainvälisiä otteluita.

Uutiskategoriat