Tuomariraportti Berliinin U21 European Cup 30.-31.7.2016

Mukana kilpailussa oli kolme suomalaistuomaria: Veli-Matti Karinkanta, Kaj-Peter Pesonen ja Timo Lehtonen.

Kilpailun opit:

• Ottelijoiden on otettava kahden käden ote
  • Rajarikkeiden kanssa on oltava tiukkana
  • Avustavien tuomareiden on tuomittava, niin kuin silloin kun he istuivat kulmissa, oma mielipide, jos se on eroava, on tuotava julki heti

Saavuimme Berliiniin perjantaiaamuna, ja päivä kului keskustassa kulkiessa. Osallistuimme arvontaan, jonka jälkeen alkoi välittömästi tuomaripalaveri. EJUn tuomarikomissiosta paikalla tällä kertaa olivat: Pasquale Tonino Chyurlia ja Metin Özkan. Lisäksi palaveriin saapui Berndt Achilles, joka ei kuitenkaan osallistunut kilpailuun.

Chyurlia kertoi, että tuomareiden on pidettävä huoli, että ottelijat ottavat normaalin kumikatan, ja pysyvät ottelualueella. Olympialaisten läheisyyden takia tuomaripalaverin anti oli tässä. Palaverin lopuksi komission jäsenet kehottivat meitä olemaan aamulla kilpailupaikalle kello 9:15 ja tutustumaan Care-systeemiin ja radioihin.

Paikalla oli 38 tuomaria, jotka oli jaettu viidelle matolle, niin että jokaisella matolla oli kaksi ryhmää. Jokainen ryhmä tuomitsisi tunnin, jonka jälkeen olisi tunnin tauko. Ryhmän sisällä mattottuomaria vaihdettiin jokaisen matsin jälkeen. Suomalaiset tuomarit tuomitsivat matoilla 3, 4 ja 5.

Ottelijoita kilpailuihin oli ilmoittautunut 524, joten tiedossa oli kaksi pitkää päivää lämpimässä urheiluhallissa.

Lauantaina alkuottelut loppuivat n.16:15 ja loppuottelut alkoivat 17:00. Pronssiottelut käytiin neljällä matolla, ja kaikki suomalaiset tuomarit pääsivät niissä töihin. Veli-Matti oli ainoa suomalaistuomareista joka pääsi finaaleissa matolle.

Komissio antoi murskakritiikin lauantain tuomitsemisesta: Varoituksia oli annettu väärin ja monessa ottelussa oli väärä voittaja lähtenyt matolta. Lisäksi ei oltu tunnistettu tilannetta jossa shime-wazaa tehostetaan vetämällä ukea jalasta. Tonino kehoitti tuomareita valmistautumaan kilpailuihin katsomalla videoklippejä. Palaverin jälkeen tuomarit siirtyivät järjestäjän tarjoamalle buffetillalliselle, jossa pääsimme purkamaan mielemme päivän tapahtumista.

Sunnuntaipäivä jatkui jo hyväksi todetulla kaavalla ja kilpailujen jälkeen saimme palautteen ja luokituksen.

Kävimme pienen tuomariryhmän kanssa illallisella ja palasimme hotellille valmistautumaan maanantaista kotimatkaa varten.

Kuumasta hallista huolimatta kilpailu meni kaikkien kolmen suomalaisen tuomari osalta odotusten mukaisesta, ja tuomarointi sujui, niin kuin sen kuuluukin.

Timo:

Tuomitsen 4-matolla, jossa oli molempina päivinä vain tyttöjen sarjoja, lauantaina -44 kg ja -57 kg ja sunnuntaina -63 kg. Lauantai alkoi tunnin tauolla, joka vei parhaimman terän aloituksesta, mutta tuomarointi parani päivän edetessä, ja päivästä jäi lähes positiivinen olo.  Yhteistyö ryhmän tuomareiden kanssa sujui hyvin, joten mitään yllättävää ei tapahtunut. Sunnuntaiaamuna pääsin heti ensimmäiseen otteluun mattotuomariksi, mikä antoi hyvän sykäyksen päivälle. Sunnuntai meni omalta osaltani hyvin ja tuomarointi tuntui hyvältä.

Sunnuntain palaverissa sain luokitukseksi 6. Luokitukseen täytyy olla tyytyväinen sillä viimeisestä luokituskisasta on ehtinyt vierähtää jo vuosi.

Kaj-Peter:

Tuomitsin matolla 3, jolla oli poikien sarjat: lauantaina -73 kg ja sunnuntaina -81 kg. Lauantai alkoi päivän toisesta ottelusta ja sain hyvin tuomaroinnista kiinni. Tuomitseminen ei jännittänyt enää samalla tavalla kuin kokeessa, pieniä viilauksia vielä niin paranee kyllä. Yhteistyö maton muiden tuomareiden kanssa sujui hyvin. Tuomitsin lauantaina pronssiottelussa ja finaalissa avustajana.

Sunnuntaina oli eka tunti taukoa, mutta kun päästiin hommiin, niin homma meni hyvin, yhtä aivopierua lukuun ottamatta. Ottelussa kun tuli suoritus ipponin ja wazarin rajoilla, jossa annoin wazarin (joka oli oikein) monen mutkan kautta käsimerkki iiiipp…..wazari :) Olen tyytyväinen viikonloppuun, aloittelijan luokitus 5.5 ja pääsin pronssiotteluun avustajaksi.

Veli-Matti:

Tämä kisaan oli erityisen mukava lähteä tuomitsemaan: pitkästä aikaa pääsin tuomitsemaan junioreiden otteluita, Suomesta oli mukana lupaava joukkue ja tuomarikollegoita, joiden kanssa oli rakentavaa käydä läpi päivän otteita tai sitten viedä ajatukset pois tuomaroinnista aivan muiden aiheiden tiimoilta.

Kisan aikana lataus oli sopiva, mieli tyyni ja itsevarmuus kohdallaan. Ottelut pysyivät hyvin kontrollissa eikä nukahduksia/hätäilyjä tapahtunut.

Olen viikonloppuun tyytyväinen, koska onnistuin tekemään tasaisen varman ja ehjän tuomarointiviikonlopun. Luokitukseksi sain 7. Onnistumisen taustalla on säännöllinen kuukausittainen ulkomaisten kisojen tuomitseminen ja niistä saamani positiivinen palaute. Lisäksi muiden kisojen varjotuomarointi on pitänyt herkkyyden kunnossa kisojen väliaikoina. Tästä on hyvä jatkaa syyskauden kotimaisiin kisoihin ja mahdollisiin kansainvälisiin kisoihin.

Uutiskategoriat