Tuomariraportti Junior European Cup, Praha, Tšekki, 20.-21.7.2019

Prahan alle 21-vuotiaiden European cupiin lähti Suomesta joukkueen lisäksi kaksi tuomaria, Timo Lehtonen ja Maarit Kallio. Finnairin perjantain aamukone Prahaan jouduttiin jostain syystä vaihtamaan pienempään, joten yhtä matkaa kilpailuihin ei kuitenkaan päästy. Tuomarit mahtuivat mukaan, mutta joukkue jätettiin odottelemaan vaihtoehtoisia reittejä Prahaan. Kisahotellissa eriaikainen tulomme aiheutti pieniä ongelmia, mutta erinäisten vaiheiden jälkeen onnistuimme lopulta saamaan huoneemme.

Arvonnassa kerrottiin, että ottelijoita kilpailuissa olisi yhteensä 437 (287 miestä ja 150 naista), jotka edustivat 39 eri maata. Tuomareita oli saapunut paikalle yhteensä 35. Paikalla oli Suomen lisäksi tuomareita Ruotsista, Algeriasta, Tšekistä, Iso-Britanniasta, Itävallasta, Italiasta, Sveitsistä, Ranskasta, Latviasta, Luxemburgista, Saksasta, Ukrainasta, Azerbaidžanista, Norjasta, Romaniasta, Kanadasta, Venäjältä, Belgiasta ja Moldovasta. Kilpailut oteltiin neljällä matolla, joten tuomareita riitti hyvin joka matolle. EJU:n tuomarikomissiosta paikalla olivat Andreas Hempel ja Metin Ozkan.

Tuomaripalaverissa kerrottiin, että meidän tulee huolehtia siitä, että ottelijat eivät ottele korjaamattomalla puvulla. Meitä pyydettiin myös kiinnittämään huomiota siirtymiin pystystä mattoon, sillä pisteiden saamiseksi riittää se, että vain toinen uken käsistä on ylhäällä. Lisäksi palautettiin mieliin, että osae-komin purkautuessa maton ulkopuolella tulee julistaa ensin toketa, jotta sidonnassa olleelle jää mahdollisuus jatkaa saman tien omalla tekniikallaan. Meitä pyydettiin myös aina varmistamaan, että pisteet tulevat oikein pistetaululle.

Maarit tuomaroi matolla kaksi ruotsalaisen, ranskalaisen, itävaltalaisen, tšekkiläisen, latvialaisen, luxemburgilaisen ja saksalaisen tuomarin kanssa. Lauantaina matolla oteltiin painoluokkien -66, -63, -70 ja +78 kg otteluita. Päivä lähti hyvin käyntiin helpolla ippon-matsilla, mutta muutamassa seuraavassa ottelussa tuli eteen pari pistekorjausta sekä varoitusten poistoa, koska annoin varoitukset vähän liian nopeassa tahdissa. Tämän jälkeen pääsin paremmin otteluihin mukaan ja loppupäivä sujuikin ilman sähläyksiä. Finaaliotteluissa en päässyt matolle, vaan tarjolla oli pöytätuomaroinnit kahdessa ottelussa.

Suuren tuomarimäärän vuoksi lauantaina pystyi seuraamaan suhteellisen hyvin suomalaisten kilpailijoiden otteita. Suomalaisottelijan tulon tatamille pystyi aina huomaamaan helposti siitä, että joukkueen yhtenä valmentajana toimi Seppo Myllylä, jonka kannustus katsomosta kaikui läpi hallin ja sai suomalaisottelijat venymään parhaimpaansa mm. pitkien golden scorejen kohdalla. Monet suomalaiset esittivätkin vahvoja otteita läpi päivän.

Lauantaipäivän jälkeen tuomaripalaverissa muistutettiin radion käytöstä ja toivottiin, että pöytätuomarit käyttäisivät sitä, eivätkä yrittäisi viittoa merkkejään käsin. Valitettavasti käytössä olevat radiot eivät aina oikein toimineet toivotulla tavalla. Meitä pyydettiin myös kiinnittämään huomioita sijoittumiseemme matolla, jotta saisimme pisteet kohdilleen.

Sunnuntaina Maaritin matolla jatkettiin painoluokilla -81 ja -100 kg. Päivä meni suhteellisen hyvin ja sain jopa komission Hempeliltä kehuja ottelusta, jossa annoin nelinkontin päätyneen heiton jälkitilanteessa torin kammeta pikkuhiljaa uken nurin, jolloin lopputuloksena oli osae-komi-ippon. Sain kehuja siitä, etten antanut tilanteesta heittopisteitä. Mattoni ranskalaistuomarilta sain palautetta, että sunnuntain tuomarointi sujui hyvin ja paljon lauantaita rennommin. Tässä vaiheessa päivä ei kuitenkaan ollut vielä ohi, vaan pääsin finaaliotteluissa matolle tuomaroimaan -48 kg:n pronssiottelun. Ottelu sujui mielestäni hyvin: sain annettua waza-arin arvoisen heittopisteen ja yhden varoituksen ottelun aikana. Jossain vaiheessa, kun heitosta oli kulunut jo jonkin aikaa, mieleeni tuli epäilys, että ovatkohan pisteet pistetaululla oikein päin. En kuitenkaan uskaltanut enää luottaa omaan muistiini, koska pöytätuomarit, valmentajat tai ottelijat eivät millään tavalla olleet reagoineet pistetauluun. Voittajaa julistaessani toinen valmentajista kuitenkin heräsi ja alkoi huutaa pisteen olevan väärällä ottelijalla. Tilanne katsottiin videolta ja näinhän se oli. Tästä tilanteesta en saanut Hempeliltä kehuja. Itseäni harmitti tietenkin se, etten ollut luottanut omaan muistikuvaani tilanteesta, jolloin virhe olisi saatu korjattua jo paljon aiemmin. Yllättäen sunnuntain kisojen jälkeisessä tuomaripalaverissa muistutettiin pistetaulun seuraamisesta.

Sunnuntain jännityshetkiin kuului myös -81 kg:n finaalin seuraaminen, jonne Oskari Mäkinen oli päivän kuluessa raivannut vahvoilla otteilla tiensä. Valitettavasti venäläisottelija löysi finaalissa Oskaria aavistuksen paremmat heittopaikat ja onnistui saamaan pisteitä taululle, vaikka Oskarillakin oli muutama erittäin hyvä paikka rokottaa vastustajaansa.

Timo tuomitsi kakkosmatolla, ja tuomitseminen tuntui sujuvan huomattavasti varmemmin kuin edellisessä Berliinin kisassa. Päivän aikana ei tullut kulmilta korjauksia, eikä muutoksia. Eräässä -73 kg sarjan alkuottelussa valkoinen ottelija heitti poispäin minusta, odotin alastulon josta minulle tuli vahva tunne, että se on wazari. Kulmat eivät tilanteeseen puuttuneet. Ottelun jälkeen Hempel tuli kysymään minulta, että olinko varma wazarista, johon vastasin, että olin. Keskustelu ei jatkunut.

Lauantain loppuotteluissa olin kolmessa ottelussa avustavana, eli ilmeisesti tuomaroinnit eivät sujuneet riittävän hyvin. Sunnuntaina tuomitseminen jatkui samalla, rauhallisella ja hyvällä fiiliksellä.

Sunnuntaipäivän loppuotteluissa olin kahdessa pronssiottelussa mattotuomarina. Kokonaisuudessaan viikonlopusta jäi hyvä tunne. Tosin parannettavaa jäi. Molempina päivinä saimme palautetta siitä, että mattotuomarin tulee olla maton ”päällikkö” ja tehdä päätökset. Tämän koen itselleni vaikeaksi, sillä olen tottunut silmäilemään avustavia ennen pisteiden/varoitusten julistamista. Teen tämän välttääkseni turhia korjauksia. Ilmeisesti tämä näyttää ulospäin epävarmuudelta, ja antaa minusta siis epävarman tuomarin kuvan. Tätä piirrettä on pyrittävä karsimaan jatkossa.

Tämän viikonlopun jälkeen jäin kuitenkin odottamaan seuraavaa tuomarointia positiivisissa merkeissä. Seuraava kilpailu olisi ollut elokuun puolessa välissä järjestettävä Romanian Cluj Napocan European Cup. Loukkasin kuitenkin olkapääni Helsinki Judo Campillä ja jouduin jättämään Romanian kisan väliin. Tästä johtuen tänäkään vuonna ei tule kuin neljä tuomittua kilpailua, joka ei nykyään taida riittää ranking-sijoituksen nousuun.

Maarit Kallio ja Timo Lehtonen