Raportti: EJU Referee and Coach Seminar, 24.-25.3.2017, Rooma, Italia

Suomalaisia tuomareita seminaarissa edusti tuomarikomission puheenjohtaja Sanna Ranki. Mitään uutta seminaarissa ei varsinaisesti tullut ilmi, joten seminaari keskittyi lähinnä voimassa olevien sääntöjen kertaukseen.

Seminaarin ohjelma:

Pe 24.3.

Seminaarin avaus

Harjoittelua: randoreiden tuomitsemista

Kysymyksiä tatamilla

Harjoittelua: randoreiden tuomitsemista

La 25.3.

Videoesimerkkejä

YLEISTÄ:

Tuomareiden arviointijärjestelmää on tarkennettu: on otettu käyttöön kaikki desimaalit aikaisemman 0,5 sijaan. Tämä siksi, että saman arvosanan kesken on liikaa hajontaa. Tuomaritarkkailijat päättävät jokaisen kilpailun jälkeen ko. kilpailun “perustason”, johon arvosanat sidotaan. Tällöin arvioinnissa tulee huomioitua myös kilpailujen taso. Tarkkailijat myös tulevat antamaan entistä enemmän palautetta tuomareille, jotta heidän kehittymista voidaan edistää.

SILTA/PÄÄLLÄ PUOLUSTAMINEN:

Tulee erottaa, onko uken päällä puolustaminen tahallista vai tahatonta. Jos tahatonta, eli tori heittää uken pää edellä ja ukella ei ole mitään mahdollisuuksia estää sitä, se ei ole päällä torjunta. Leuan asento on ratkaisevassa asemassa. Mikäli leuka on rinnassa, ei se ole päällä puolustamista. Leuan eteen työntäminen on tahallinen teko ja siksi siitä tuomitaan hansokumake. Jos tuomari ei ole 100% varma, että kyseessä on siltatilanne, kannattaa torin antaa esim. pitää sidonta, jos sellainen tilanteesta on suoraan syntynyt.

PASSIIVISUUS:

Vaikka säännöissä on mainittu aikaraja 45 sek, ei ole kuitenkaan pakko odottaa koko 45 sek antaakseen passiivisuusvaroituksen.

EPÄNORMAALIT OTTEET:

Epänormaalista otteesta on hyökättävä oikealla hyökkäyksellä välittömästi. (Jaloille potkiminen/uken riuhtominen ei ole aito hyökkäys). Jos molemmilla on epänormaali ote, niin ensiksi sen ottanut saa varoituksen. Kahdella kädellä otteen irrotus on myös kaikista kikkailuista huolimatta rangaistava teko, mikäli siinä käytetään kahta kättä toisen yhtä kättä vastaan.

VASTAHEITOT:

Sanottiin, että vastaheittotilanteissa tulee näkyä selkeä pysähdys ja uken ja torin roolien vaihtuminen.

Kertaa uudet säännöt täältä: http://www.judoliitto.fi/site/assets/files/7101/adaptation_of_the_judo_refereeing_rules_-_version_february_3rd_-_2017.pdf

Uutiskategoriat