Matti Tieksolan tuomariraportti Sofian World cupista

Sofian world cupiin saapui yllättävän paljon kilpailijoita (179), vähänlaisesti tuomareita (15+1) ja vain yksi tuomarikomission jäsen  - Unkarin Miklos Vagi.  Tuomareista paikalle saapunut Turkin Benyamin Er ei saanut heti hyväksyntää, koska liiton virallinen ilmoittautuminen puuttui.  Komission jäsenistä Venäjän Vasili Smolin juuttui kotikonnuillaan auto-onnettomuudesta johtuvaan ruuhkaan ja missasi lentonsa.

- Päästetäänköhän me Vasili töihin, kun hän  myöhästyi tästä tapaamisesta.  Tuomaripalaverista ei saa myöhästyä, Miklos Vagi vitsaili.  Mikäli Miklos hyväksyy turkkilaisen Erin töihin, on molemmilla matoilla kahdeksan oikeudenjakajaa. Seuraavana aamuna todettiin että näin kävi.

Miklos esiintyi vastuullisena palaverin vetäjänä ihan hyvin.  Hän kertasi viime vuoden kahdenkymmenenneljän pidetyn kilpailun raporteista keskeisiä teemoja.  Hän ei ole rangaistuksien jakamisen kannalla – se ei ole tuomarin päätehtävä.  Toki rangaistus pitää antaa jos tilanne sen vaatii.

- Ensimmäistä kertaa nyt sovelletaan judogikontrollissa tiukkaa linjaa.  Kun kilpailija tulee tarkistuspisteeseen ja puku todetaan sääntöjen vastaiseksi, hän häviää ottelun.  Pukua ei saa enää tässä vaiheessa vaihtaa.  Hän ei mene matolle.  Ottelija häviää ottelun, mutta tuomio ei ole hansoku-make.   Mikäli hän on kahdeksan viimeisen ottelijan joukossa, hän voi otella keräilyerissä, Vagi sanoi sitä erikseen kysyttäessä.

Vagin mukaan judo on muuttunut paljon tehtyjen sääntömuutosten ansiosta.  Hän kertoi monen maan kansallisten painitekniikkojen jääneen pois judokisoista ja sitä hän piti hyvänä.

- Judo on muuta kuin painia.  Meidän pitää erottua painista ja nyt oikeaan suuntaan on menty suurin askelin.

Vagi toi esille neljä tärkeää kohtaa tuomitsemisessa.  Ensimmäisenä hän korosti matte-komennon oikea-aikaisuutta.  – Väärä keskeytys pilaa ottelun.

Toisena seikkana hän korosti puuttumista negatiiviseen judoon, mutta samaan hengenvetoon Vagi sanoi, ettei shidoja tule antaa liikaa.  Kolmas seikka on tuomareiden yhteistyö.  - Mikäli kulmatuomarin mielipide on lähellä päätuomarin mielipidettä, niin kulman ei tule osoittaa omaa pätevyyttään näyttämällä jotain muuta kuin mitä päätuomari julisti.

Viimeisenä seikkana hän toi esille raporteissa mainitun tuomarin huonon itsetunnon ja paineen sietokyvyn puuttumisen.  – Yleisö ja valmentaja huutavat, mutta tuomarin tulee olla kaiken tämän yläpuolella ja näyttää olemuksellaan, että hän luottaa itseensä.  Kun vielä kulmatuomaritkin ovat päätuomarin kanssa samaa mieltä, niin mitään skandaaleja ei synny, Miklos painotti.

1.kisapäivä

Aamulla kuljetusta odoteltaessa selvisi, etteivät Smolinin ongelmat päättyneet myöhästymiseen.  Hän oli tullut Sofiaan yöllä ja mennyt normaaliin tapaan aamiaiselle seitsemän jälkeen, jättänyt asiakirjasalkkunsa tuolille, jutellut suomalaisen Lauri Malisen kanssa ja palannut paikalleen alta kahden minuutin.  Salkku oli tässä ajassa hävinnyt mukanaan 3000 euroa, passi, luottokortti ja muut asiapaperit.  Poliisit tulivat paikalle, mutta asia ei kuitenkaan selvinnyt.

Avauspäivänä oteltiin neljä keveintä painoluokkaa ja matsit kestivät yhdeksän tuntia.  Töitä oli yllin kyllin.  Kirjanpito osoitti yhdeksän kertaa keskellä ja kuuttatoista kertaa kulmassa.

Ongelmia ei tuomaroinnissani ollut ja omat tunnelmat olivat jopa korkealla.  Ensimmäisen varsinaisen näyttöni pääsin antamaan vasta parin tunnin kuluttua avauksesta, koska kaksi ensimmäistä päätuomarointia menivät ilman ottelua.

Judogikontrollista tuli merkittävä osa kilpailua.  Muutama tyttö ei läpäissyt tarkastusta ja kun pukua ei saa vaihtaa, niin matsit jäivät väliin.  Tästä syystä kutsuin matolle vain valkovöisen tytön, Belgian sinivöinen tuli omin päin ja valmentajansa kehotuksesta.  Valmentaja yritti sanoa että hän läpäisi tarkastuksen, mutta dirikat kävivät kertomassa että ottelija ei läpäissyt kontrollia.  Näytin valkoisen voittajaksi ja joku huuteli skandaalia.  Belgian valmentaja meni vielä dirikoiden puheille, mutta puheet eivät auttaneet.

Juttelin valmentajan kanssa myöhemmin ja hän oli vihainen siitä että kontrolli ei ollut kaikille yhtä tiukka.  Ei hän sinänsä tuomareita syyttänyt, vaan sitä että joku toinen oli läpäissyt kontrollin vaikka puku ei täyttänyt vaatimuksia. Tiedä häntä onko se totta, koska meille painotettiin että sääntöjen pitää olla kaikille samat.

Systeemi toimi siten että matolta pois tullut kolmikko siirtyi tarkastamaan omalle matolle tulevien ottelijoiden puvut ja pääsivät vasta sen jälkeen keskittymään seuraaviin otteluihin. Allekirjoittanut eikä kovin moni muukaan pitänyt järjestelmää hyvänä, koska lepoaika saattoi jäädä minimiin.

Puvun vaihtamisen kieltäminen on aika rankka sanktio, mutta kuten Vagi asiaa perusteli, ottelija ei ole kunnioittanut eikä ole noudattanut kilpailu- eikä fair play-sääntöjä.  Hän erikseen kuitenkin esitti omana näkökantanaan että jos molemmilla ottelijoilla on sääntöjen vastainen puku, niin molemmille annetaan mahdollisuus vaihtaa puku.  _- Emme ole kuitenkaan kilpailijoita vastaan, hän painotti.

Yhdessä ottelussani en antanut valkoiselle suoritusta, koska minun mielestäni hän itse meni omasta liikkeestään mattoon selälleen, mutta kulmat ajoivat waza-arin.  Vähän myöhemmin sama sai toisen waza-arin ja peli oli paketissa.

Avauspäivänä annettiin yksi hansoku-make jalkaan hyökkäämisestä, julistetiin kaksi hanteita ja onneksi kukaan ei loukkaantunut vakavasti.  Judo on muuttunut kohti perinteistä judoa, mutta toisaalta paljon aikaisempina vuosina nähtyjä komeita heittoja on jouduttu karsimaan pois.

2.kisapäivä

Kahdella matolla oteltiin päätöspäivänä kolme raskainta luokkaa. Omalla matollani käytiin sekä alle että yli 78 kiloa ja molemmissa oli 15 osanottajaa.  Ottelut olivat läpi ykkösmatolla (-70 ja 22 osanottajaa) kahdessa ja puolessa tunnissa ja meillä kakkosella kolmessa tunnissa.

Kuten ennakkoon osattiin odottaa, judogikontrolli nousee jälleen suureen rooliin.  Italialainen valmentaja ei hyväksynyt suojattinsa ottelemisen epäämistä, mutta joutui lopulta taipumaan päätökseen.  Italialainen oli tulossa ottelemaan kun tuomitsemisvuoro oli allekirjoittaneella, mutta jääväsin itseni tarkastuksesta.  Sen teki kollega, joka totesi tylysti että judogi ei täytä sääntöjen vaatimuksia.  EJU:n sportdirecter Densign White kutsuttiin paikalle ja hän vahvisti hylkäämisen.  Kun ottelun aika tuli niin matolle päästettiin vain italialaisen vastustaja, jonka näytin voittajaksi.

Kaikille valmentajille oli tehty selväksi että heillä on mahdollisuus tarkistaa itse järjestäjien sokuteikillä puvun laillisuus ennen kuin kilpailija tulee valmentajansa kanssa viralliseen tarkistuspisteeseen.  Siellä pukua ei saa enää vaihtaa.

Aamulla Vasili Smolin oli korostanut gross gripin oikeellisuutta.  – Pitää hyökätä välittömästi, muuten tulee antaa shido.  Nämä seikat mielessä annoin kolmessa ottelussa shidon gross gripistä.

Samainen italialainen tyttö oli jo aikaisemmin otellut, mutta valkoisella puvulla.  Hän otteli huomattavasti isompaa vastustajaa vastaan ja annoin hänelle jatkuvasta ulospakenemisesta rankkuja hansokuun asti.

Hantei-tilanteita oli yksi ja se päättyi onneksi kaikin tuomariäänin valkoisen voittoon. Jalkaan tarttumisesta annettuja hylkäyksiä ei sattunut yhtään. Yhdessä omassa ottelussani mentiin golden scorelle.  Siinäkin tapahtui aika pian ratkaisu, kun varsinaisen peliajan lopussa selviä väsymisen merkkejä osoittanut ottelija lensi.

Bulgaria on mafian vallassa.  Se todettiin, ei pelkästään Smolinille tehdyn varkauden johdosta, vaan vielä laajemman varkauden takia.  Sunnuntaina kerrottiin kuinka kaikkien maiden joukkueenjohtajien huoneisiin oli tunkeuduttu kilpailujen aikana ja varastettu kaikki rahat mitä huoneeseen oli jätetty. Tämä ei olisi ollut mahdollista ilman receptionin mukanaoloa. Ikävä seikka, joka ei jää vaille huomiota kun tänne seuraavan kerran judokoita tai muun lajin urheilijoita saapuu.  Bulgarian pääkaupunki Sofia voi saman tien muuttaa nimekseen Mafia.

Kerrottakoon tämän raportin yhteydessä myös kilpailujen ylilääkärin Lauri Malisen asemasta ja arvostuksesta muutama rivi.  Malinen oli viime vuonna jo luopunut IJF:n ja myös EJU:n vastuullisen lääkärin tehtävistä voidakseen olla perheensä kanssa enemmän.

- Pahimmillaan näytti jo siltä ettemme kohtaa perheeni kanssa ollenkaan. Keskustelin kotiväen kanssa ja päätin ilmoittaa IJF:lle ja EJU:lle että luovun tehtävistä, Lauri kertoi Sofiassa.  EJU:n maltalainen dirika Gallea soitti kuitenkin Laurille ja ilmoitti etteivät he tule toimeen ilman suomalaisen panosta.

- Pyysin viikon miettimisaikaa ja kun pääsimme sopuun ehdoista, niin lupauduin EJU:n käyttöön.  Työmäärää sain vähennetyksi huomattavasti, Lauri Malinen jatkoi.

Malinen oli ensimmäisen kerran EM-kisojen lääkäritehtävissä vuoden 1985 kisoissa Ruotsin Landskronassa. Sen jälkeen töitä on riittänyt joka vuosi.  Hän kehitti aikoinaan raportointikaavakkeen, joka on edelleen käytössä kaikissa kilpailuissa ympäri maailman.

- Meillä on jo yli 60000:n  kilpailussa lääkäriä tarvinneen tapauksen raporttikokoelma ja se on paljon. Malinen kertoi myös dopingkontrollien positiivisten osuuden kaikista tutkituista ja se on judon osalla vain 0,63 %.

- Se luku pitää sisällään myös sellaiset tapaukset, joissa judokalla on ollut lupa käyttää esimerkiksi astmalääkettä.  Määrä on keskiarvoa alhaisempi eri lajien vertailussa, Lauri Malinen lausui lopuksi.

Summa summarum

Judo on muuttunut – se on selvä.  Jotkut pitävät siitä, mutta on luonnollisesti niitäkin, joiden mielestä oli tarpeetonta kieltää vyön alle tapahtuvat suorat hyökkäykset.  Mutta näin mennään ainakin Lontooseen asti.

Judogikontrolli tulee säilymään kv.kilpailuissa. Se asettaa valmentajat entistä suuremman vastuun kantajiksi onhan heidän opastettava suojattejaan sääntöjen mukaisen judopuvun käyttöön. Miten pitää menetellä Suomessa tulevien SM-kilpailujen yhteydessä?  Onko tarkastukseen saapuminen sääntöjen vastaisella puvulla rangaistava otteluun pääsyn epäämisellä?  Olisiko jonkin asteinen välimuoto löydettävissä?  Ketkä suorittavat judogikontrollin? Pelkään pahoin että se on resurssikysymys.  Ne kolme lepovuorossa olevaa tuomaria ovat oikeutettuja hetken lepoon ja erikseen tarkastukseen nimetyt tuomarit lisäävät kustannuksia.  Lisäksi on huomioitava että tarkastusta suorittavilla tuomareilla tulee olla kokemusta sen suorittamisesta.  Löytyykö tuoreilla C-tuomareilla riittävää lujuutta hylätä puku liian pienten mittojen vuoksi?  Tietävätkö kaikki tuomarit miten puku mitataan?  Tässä on paljon avoimia kysymyksiä ja niihin kotimaan tuomarikomissio joutuu ottamaan kantaa ennen kevään SM-kisoja.

Muilta osin kotimaassa otellaan kansainväliseen tapaan koskien vyön alle hyökkäyksiä, halinalleotetta ja negatiivista judoa kaikkine osineen.

Terveisin

Matti Tieksola