Kari Neuvosen tuomariraportti alle 20-vuotiaiden EM-kisoista, Lommel, Belgia 16.-18.9.2011

Suomen joukkue kisoissa: alle 60kg Faye Njie, alle 66kg Joonatan Gröndahl ja Sampsa Koivulahti, alle 81kg Lalli Nuorteva ja Samuli Viitanen, alle 90kg Jaakko Alli ja  alle 52kg
Katri Kakko, valmentaja Markus Pekkola ja tuomarina allekirjoittanut.

Tuomarikokous perinteisesti torstaina klo 19:00. Komissioista paikalla pj. Snijders, jäsenet Achilles, de Moor ja Metin, lisäksi kokouksessa oli mukana EJU:n varapresidentti Daniel Lascau. Tuomareita oli kutsuttuna paikalla 28, 27 eri maasta.

Jan Snijders toivotti läsnäolijat tervetulleiksi, ja kertoi Pariisin MM- kisojen onnistuneen erinomaisesti niin urheilullisesti kuin myös tuomarityöskentelyn kannalta. Säännöistä hän totesi kaikkien jo tietävän ne. Tuomarikolmikon keskinäinen yhteistyö, ja yhteistyö komission kanssa on tärkeää. Komissio ei kyttää tuomareita vaan tekee työtä yhdessä tuomareiden kanssa. Tuomareiden on kontrolloitava ottelijoita, heidän käytöstään ja tekniikoita. Antakaa aikaa ne wazassa työskentelyyn. Kulmien pitää auttaa mattotuomaria, ei saa istua vain passiivisena. Varoituksen annosta voi tarvittaessa katseella kysyä komission jäsenen mielipidettä. Otteet vyön alapuolelta on kielletty, kombinaation yhteydessä saa ottaa kiinni vyön alapuolelta, samoin vastaheitoissa ja mikäli vastustajalla on ristikahva (cross guard grip). Ristikahvasta pitää torin hyökätä välittömästi. Ottelijoilla pitää olla kumikata. Mikäli he eivät ota otetta, pyrkikää katsomaan kumpi haluaisi sen tehdä, ja antakaa toiselle varoitus (varoituksen voi tietysti antaa myös molemmille). Mikäli tuomio muutetaan komission toimesta, on hyvää ottaa tuomarineuvottelu, ja vasta tämän jälkeen muuttaa tuomio.

Lauantai- ja sunnuntaiaamun palavereissa muistettiin mm:ssa: perjantaina liian monta jatkoaikaottelua, tuomareiden pitää yrittää saada ero ottelijoiden välille jo ensimmäisen 4 minuutin aikana. Tuomareiden pitää nähdä ero todellisen aktiivisuuden ja ”näytellyn” aktiivisuuden välillä. Useita heittotilanteita missä ippon pyyhittiin kokonaan pois, joko kulmien tai komission toimesta.

Ottelut käytiin neljällä tatamilla, joten tuomareita oli 7/tatami. Perjantaina oteltiin meidän matolla painoluokat -48 ja -48 kg, lauantaina vastaavasti – 57 ja -70 kg ja sunnuntaina alle 100 kg. Päiväkilpailussa oli töitä 3-7 kertaa keskellä ja 7-14 kertaa kulmassa, lisäksi joka päivä 1- 3 kertaa mitaliotteluissa. Mitaliotteluihin komissio valitsi päivittäin 16 tuomaria.

Kari Neuvonen